responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : فرهنگ قرآن نویسنده : امامی، عبد‌النبی    جلد : 1  صفحه : 61

و نیز آورده که: ابن ابی حاتم درباره قوله تعالی: «وَ بِالْوالِدَیْنِ إِحْساناً»،* از حسن اخراج نمود که: «یقول برّا.» [1]
باز آورده که: ابن مردویه از جابر بن عبد اللّه، اخراج نمود که او گفت: «قال: رسول اللّه صلّی اللّه علیه و آله فی هذه الایة:" هَلْ جَزاءُ الْإِحْسانِ إِلَّا الْإِحْسانُ"، قال: هل جزاء من أنعمت علیه بالاسلام إلّا أن أدخله الجنة.» [2]

5. احسان و تدبّر در آیات‌

اشاره

«کِتابٌ أَنْزَلْناهُ إِلَیْکَ مُبارَکٌ لِیَدَّبَّرُوا آیاتِهِ وَ لِیَتَذَکَّرَ أُولُوا الْأَلْبابِ.» [3]

الف- تدبّر در هر آیه به ترتیب آیات مصحفی‌

1. الف- احسان عامل اصلی ظهور روحیه حق‌شناسی و تجلی‌گاه حق‌پرستی است‌

«وَ إِذْ أَخَذْنا مِیثاقَ بَنِی إِسْرائِیلَ لا تَعْبُدُونَ إِلَّا اللَّهَ وَ بِالْوالِدَیْنِ إِحْساناً.» [4] نیکی به والدین روحیه حق‌شناسی را از طریق توجّه به واسطه هستی خود؛ یعنی والدین، در فرد ظاهر، و آن را تقویت می‌نماید. آثار وضعی آن هم عبارتند از:
1. والدین با عنایت به روحیه حق‌شناسی فرزند، ترغیب و تشویق می‌شوند تا به فعالیت و تحرّک بیشتری پرداخته و پرنشاط و با امید به آینده به محیط زندگی صفایی خاص بخشند که قهرا نیز فرزندان از ثمرات آن بهره‌مند خواهند شد؛
2. نیکی به والدین، سبب تقویت روابط عاطفی و محبّت بیشتر والدین به فرزندان خواهد شد. این نتیجه، مهمّ‌تر و جالب‌تر از نتیجه اوّل است؛
3. تأثیر متقابل روابط عاطفی خوب والدین و فرزندان نسبت به یکدیگر، سبب توسعه و رشد روحیه حق‌شناسی آنان نسبت به مبدأ هستی به صورت حق‌پرستی و پرستش خدای متعال، می‌گردد؛ بدین گونه که انتقال عاطفی مداوم فرزند و والدین،



[1]. همان، ص 171.
[2]. همان، ج 6، ص 149.
[3]. ص/ 83.
[4]. بقره/ 83.
نام کتاب : فرهنگ قرآن نویسنده : امامی، عبد‌النبی    جلد : 1  صفحه : 61
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست