نام کتاب : فرهنگ قرآن نویسنده : امامی، عبدالنبی جلد : 1 صفحه : 133
پیشامد
ناملایم در موقع تحویل مال به یتیم، لازم است، بر این تحویل گواه و شاهد
بگیرد: «فَإِذا دَفَعْتُمْ إِلَیْهِمْ أَمْوالَهُمْ فَأَشْهِدُوا
عَلَیْهِمْ وَ کَفی بِاللَّهِ حَسِیباً.»
2. الف- معنا و مفهوم دوّم استعفاف اشاره
در آیه 33 سوره نور: «وَ لْیَسْتَعْفِفِ الَّذِینَ لا یَجِدُونَ نِکاحاً
حَتَّی یُغْنِیَهُمُ اللَّهُ مِنْ فَضْلِهِ الخ»، استعفاف، استعتاق و
استحصان، موضوعات این آیه شریفهاند.
1. استعفاف
کسانی که از لحاظ مالی و اقتصادی واجد شرایط ازدواج نیستند و توانایی
پرداخت مهریه و نفقه را ندارند، باید استعفاف کنند و عفت بورزند؛ بدین معنا
که از روی اراده باید حالتی را در خود ایجاد نمایند که بتوانند بر ظهور
شهوت جنسی و طغیان آن فایق آیند و به عبارتی پاکدامنی را ملکه خود سازند تا
زمانی که خدای متعال آنان را از فضلش بینیاز کند و آنها با سرافرازی
بتوانند به ازدواج اقدام نمایند: «وَ لْیَسْتَعْفِفِ الَّذِینَ لا
یَجِدُونَ نِکاحاً حَتَّی یُغْنِیَهُمُ اللَّهُ مِنْ فَضْلِهِ.» بنابراین،
استعفاف در این آیه شریفه، به معنای ایجاد حالتی در نفس است که بر اثر آن،
شخص آماده ازدواج، از روی اراده، بر طغیان و سرکشی شهوت جنسی غلبه یافته و
هرگز مرتکب فحشا نمیشود.
2. استعتاق
بندگان و غلامانی که از مولایشان درخواست مینمایند که با نوشتن قرارداد
(برای بازپرداخت قیمت خود)، آنان را آزاد کنند، در صورتی که مولا بداند که
آنها صلاحیت آزاد شدن دارند و میتوانند خود را اداره کنند، باید تقاضای
آنان را اجابت نماید و برایشان قرارداد (آزاد شدن) بنویسد و نیز از مالی
که خدای متعال به آن مولا اعطا نموده، مقداری را برای سهم آزادی (و
بازخرید) آن بندگان اختصاص دهد: «وَ الَّذِینَ یَبْتَغُونَ الْکِتابَ
مِمَّا مَلَکَتْ أَیْمانُکُمْ فَکاتِبُوهُمْ إِنْ عَلِمْتُمْ فِیهِمْ
خَیْراً وَ آتُوهُمْ مِنْ مالِ اللَّهِ الَّذِی آتاکُمْ.»
نام کتاب : فرهنگ قرآن نویسنده : امامی، عبدالنبی جلد : 1 صفحه : 133