responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : رساله توضیح المسایل ( مراجع ) نویسنده : خمینی، روح الله و سایر مراجع    جلد : 1  صفحه : 971

قضاى روزه بر آنها واجب مى‌شود؟ ج: اگر روزه براى آنها ضرر داشته باشد، جايز است كه با نوشيدن آب افطار نمايند و قضاى آن را به جا آورند و در اين حالت كفاره بر آنها واجب نيست.

[س 740 اگر زن در ماه مبارك رمضان دو ساعت يا كمتر مانده به اذان مغرب حيض شود]

س 740: اگر زن در ماه مبارك رمضان دو ساعت يا كمتر مانده به اذان مغرب حيض شود، آيا روزه‌اش باطل مى‌شود؟ ج: روزه‌اش باطل است.

[س 741 كسى كه با پوشيدن لباس مخصوص در آب فرو رود]

س 741: كسى كه با پوشيدن لباس مخصوص (مانند لباس غواصى) بدون اين كه بدنش خيس شود، در آب فرو رود، روزه‌اش چه حكمى دارد؟ ج: اگر لباس به سر او چسبيده باشد، صحت روزه‌اش محل اشكال است و بنا بر احتياط وجوبى قضاى آن لازم است.

[س 742 مسافرت عمدى در ماه رمضان ]

س 742: آيا مسافرت عمدى در ماه رمضان به قصد افطار و فرار از روزه گرفتن، جايز است؟ ج: مسافرت در ماه رمضان اشكال ندارد، و در صورت مسافرت، و لو اين كه براى فرار از روزه باشد، افطار بر او واجب است.

[س 743 شخصى كه روزۀ واجب بر عهده‌اش است]

س 743: شخصى كه روزۀ واجب بر عهده‌اش است و قصد دارد كه آن را بگيرد، ولى بر اثر پيشامدى نتواند روزه بگيرد مثلاً بعد از طلوع خورشيد آماده مسافرت شد و به سفر رفت و بعد از ظهر برگشت و در بين راه هم مرتكب هيچ يك از مفطرات نشد، ولى وقت نيت روزۀ واجب از وى فوت شد، و آن روز هم از روزهايى است كه روزه در آن مستحب است، آيا مى‌تواند نيت روزۀ مستحبى كند يا خير؟ ج: اگر قضاى روزۀ ماه رمضان بر ذمه‌اش باشد، نيت روزۀ مستحبى حتى بعد از فوت وقت نيت روزۀ واجب، از وى صحيح نيست.

[س 744 اعتياد به سيگار و روزۀ رمضان ]

س 744: من معتاد به سيگار هستم و در ماه مبارك رمضان هر چه تلاش مى‌كنم كه تندخو نباشم نمى‌توانم و همين باعث ناراحتى زياد افراد خانواده‌ام شده است و خودم هم از وضعيت دشوارم رنج مى‌برم، تكليف من چيست؟ ج: روزه ماه مبارك رمضان بر شما واجب است و بنا بر احتياط واجب جايز نيست در حال روزه سيگار بكشيد، و نبايد بدون دليل با ديگران تند برخورد كنيد.

زن باردار و شيرده

[س 745 روزه گرفتن بر زن باردار]

س 745: آيا روزه گرفتن بر زن بار دارى كه نمى‌داند روزه بر جنين او ضرر دارد يا خير، واجب است؟ ج: اگر بر اثر روزه، خوف ضرر بر جنين داشته باشد و خوف وى هم داراى منشأ عقلائى باشد، افطار بر او واجب است و در غير اين صورت واجب است كه روزه بگيرد.

[س 746 زنى كه كودك خود را شير مى‌داده و باردار هم بوده]

س 746: زنى كه كودك خود را شير مى‌داده و باردار هم بوده و در همان حال روزۀ ماه رمضان را هم گرفته است، و هنگام زايمان فرزندش مرده به دنيا آمد، اگر از ابتدا احتمال ضرر را مى‌داده و در عين حال روزه گرفته است: (1) آيا روزه‌اش صحيح است يا خير؟ (2) آيا ديه بر ذمه

نام کتاب : رساله توضیح المسایل ( مراجع ) نویسنده : خمینی، روح الله و سایر مراجع    جلد : 1  صفحه : 971
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست