responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : رساله توضیح المسایل ( مراجع ) نویسنده : خمینی، روح الله و سایر مراجع    جلد : 1  صفحه : 965

مكارم: مسأله روزه گرفتن زن (روزه مستحبى) در صورتى كه حق شوهرش از بين برود بدون اجازه او جايز نيست و اگر حق او از بين نرود نيز بنا بر احتياط واجب بايد با اجازه شوهر باشد.

سيستانى: مسأله اگر روزه مستحبى زن با حق استمتاع شوهر منافات داشته باشد حرام است و هم چنين روزه‌اى كه واجب است ولى روز معينى ندارد مانند نذر غير معين و در اين صورت بنا بر احتياط واجب روزه باطل است و از نذر كفايت نمى‌كند. و هم چنين است بنا بر احتياط واجب اگر شوهر او را از گرفتن روزۀ مستحبى يا واجب غير معيّن نهى نمايد اگر چه با حق او منافات نداشته باشد و احتياط مستحب آن است كه بدون اجازۀ او روزۀ مستحبى نگيرد.

بهجت: مسأله بنا بر احتياط روزۀ مستحبى براى زن، بدون اذن شوهر صحيح نيست، چه منافات با حق شوهر داشته باشد و چه نداشته باشد، و اگر شوهر به خاطر منافات با حقش، زن را از روزه‌اى كه به نحوى بر خود واجب نموده منع كند، در صورتى كه وقت روزه وسعت دارد زن نبايد روزه بگيرد، ولى اگر وقت روزه تنگ شود اذن شوهر شرط نيست.

[مسأله 1741 روزۀ مستحبى اولاد اگر اسباب اذيت پدر و مادر شود]

مسأله 1741 روزۀ مستحبى اولاد اگر اسباب اذيت پدر و مادر يا جدّ شود جايز نيست بلكه اگر اسباب اذيت آنان نشود (1) ولى او را از گرفتن روزۀ مستحبى جلوگيرى كنند احتياط واجب آن است كه روزه نگيرد.

(1) اراكى: ولى پدر يا جدّ او را از گرفتن روزه مستحبى جلوگيرى كنند نبايد روزه بگيرد.

گلپايگانى، صافى: مسأله روزۀ مستحبى اولاد اگر باعث اذيت پدر يا مادر شود با نهى آنان حرام است، بلكه اگر از آن نهى نكنند ولى سبب اذيت آنان شود، يا جدّ نهى نمايد و روزه سبب اذيت او شود بنا بر احتياط واجب روزۀ اولاد جايز نيست.

خوئى، تبريزى، زنجانى: مسأله روزۀ مستحبى اولاد اگر اسباب اذيت پدر و مادر (خوئى، تبريزى: يا جدّ) شود حرام است.

سيستانى: مسأله روزۀ مستحبى اولاد اگر اسباب اذيت ناشى از شفقت پدر و مادر شود حرام است.

نورى: مسأله اولاد با نهى پدر و مادر، مخصوصاً در صورتى كه روزه گرفتن آنها موجب اذيت پدر و مادر باشد از گرفتن روزه مستحبى خوددارى كنند.

مكارم: مسأله روزۀ مستحبى اولاد اگر اسباب اذيت پدر و مادر شود جايز نيست، ولى اجازه گرفتن از آنها لازم نمى‌باشد.

بهجت: مسأله بنا بر احتياط مستحبّ در صحيح بودن روزۀ مستحبى فرزند، اذن پدر و مادر شرط است، گرچه بنا بر اقوى همين كه موجب ناراحتى آنها نشود و يا نهى نكرده باشند روزه‌اش صحيح است.

فاضل: مسأله روزه مستحبى اولاد اگر اسباب اذيت پدر و مادر يا جدّ به خاطر شفقت بر اولاد شود جايز نيست.

نام کتاب : رساله توضیح المسایل ( مراجع ) نویسنده : خمینی، روح الله و سایر مراجع    جلد : 1  صفحه : 965
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست