responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : رساله توضیح المسایل ( مراجع ) نویسنده : خمینی، روح الله و سایر مراجع    جلد : 1  صفحه : 916

زنجانى: مسأله كسى كه در وسعت وقت مى‌خواهد قضاى روزه ماه رمضان را بگيرد هر گاه جنب باشد به جهت احتلام يا به سبب ديگر و تا اذان صبح جنب بماند، اگر چه از روى عمد نباشد، روزه‌اش باطل است و بايد در روز ديگرى به جا آورد.

[مسأله 1635 كسى كه مى‌خواهد قضاى روزۀ رمضان را بگيرد]

مسأله 1635 كسى كه مى‌خواهد قضاى روزۀ رمضان را بگيرد اگر بعد از اذان صبح بيدار شود و ببيند محتلم شده و بداند پيش از اذان محتلم شده است (1) ، چنانچه وقت قضاى روزه تنگ است مثلاً پنج روز روزۀ قضاى رمضان دارد و پنج روز هم به رمضان مانده است (2) بعد از رمضان عوض آن را به جا آورد و اگر وقت قضاى روزه تنگ نيست (3) بايد روز ديگر روزه بگيرد (4) و در هر صورت اين روز را لازم نيست روزه بگيرد.

اين مسأله در رسالۀ آيت اللّٰه بهجت نيست

(1) خوئى: روزۀ او باطل است ولى چنانچه وقت قضاى روزه تا آمدن ماه رمضان ديگر تنگ است، مثلاً پنج روز روزۀ قضاى رمضان دارد و پنج روز هم به رمضان مانده است بهتر آن است كه آن روز را روزه بگيرد و بعد از رمضان هم عوض آن را به جا آورد.

تبريزى: مى‌تواند آن روز را روزه بگيرد ولى اگر در شب بفهمد جنب شده و تا اذان صبح غسل نكند آن روز را نمى‌تواند روزۀ قضا بگيرد.

سيستانى: مى‌تواند آن روز را به قصد قضاى ماه رمضان روزه بگيرد.

مكارم: اگر وقت قضاى روزه تنگ نيست بنا بر احتياط واجب روز ديگرى را روزه بگيرد، و اگر وقت قضاى روزه تنگ است مثلاً پنج روز قضا به ذمّه دارد و پنج روز هم بيشتر به ماه رمضان باقى نمانده، همان روز را روزه بگيرد و روزه‌اش صحيح است.

(2) گلپايگانى، اراكى، فاضل، صافى: بنا بر احتياط واجب بايد آن روز را روزه بگيرد و. .

(3) گلپايگانى، صافى: روزه‌اش باطل است. [پايان مسأله]

(4) اراكى، فاضل: بقيه مسأله ذكر نشده.

زنجانى: مسأله اگر وقت قضاى روزه ماه رمضان تنگ شده و تا اذان صبح جنب بماند، بنا بر احتياط واجب روزه آن روز را گرفته، عوض آن را هم به جا آورد.

مسائل اختصاصى

سيستانى: مسأله 1608 اگر زن در شب ماه رمضان پيش از اذان صبح از حيض يا نفاس پاك شود و عمداً غسل نكند و اگر وظيفه‌اش تيمم است تيمم ننمايد، روزۀ آن روز را بايد تمام كند و قضاى آن را نيز بگيرد؛ و در روزۀ قضاى ماه رمضان اگر عمداً غسل و تيمم را ترك كند، بنا بر احتياط واجب نمى‌تواند آن روز را روزه بگيرد.

فاضل: مسأله 1689 اگر در روزه ماه مبارك رمضان محتلم شود، مى‌تواند قبل از غسل استبراء كند ولى اگر غسل كرد، بعد از غسل در صورتى كه بداند منى از او خارج مى‌شود، نبايد استبراء كند.

[مسأله 1636 اگر در روزۀ واجبى غير روزۀ رمضان]

مسأله 1636 اگر در روزۀ واجبى غير روزۀ رمضان (1) و قضاى آن تا اذان صبح جنب بماند (2) ،

نام کتاب : رساله توضیح المسایل ( مراجع ) نویسنده : خمینی، روح الله و سایر مراجع    جلد : 1  صفحه : 916
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست