responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : رساله توضیح المسایل ( مراجع ) نویسنده : خمینی، روح الله و سایر مراجع    جلد : 1  صفحه : 887

(2) گلپايگانى، صافى: بدون تأخير نيّت كند. .

(3) سيستانى: و اگر بعد از ظهر يادش بيايد، احتياطى را كه در روزۀ ماه رمضان گفته شد، مراعات نمايد.

زنجانى: مسأله كسى كه قضاى روزۀ ماه رمضان خودش يا روزۀ نذرى خودش بر عهده‌اش مى‌باشد؛ وقت آن وسعت داشته باشد يا تنگ باشد، اگر در اثناء روز حتى بعد از ظهر نيت كند روزه‌اش صحيح است، هر چند احتياط مستحب آن است كه اگر وقت اينها وسعت داشته باشد تا قبل از ظهر نيت كند و اگر وقت تنگ باشد قبل از طلوع فجر نيت كند و در غير اين صورت به آن روزه اكتفا نكند؛ بلى در صورتى كه نذر كرده كه روزه‌اى بگيرد كه از اول طلوع فجر نيت آن را دارد، نمى‌تواند در اثناء روز نيت نمايد.

[مسأله 1565 اگر براى روزۀ واجب غير معينى مثل روزۀ كفاره عمداً تا نزديك ظهر نيت نكند]

مسأله 1565 اگر براى روزۀ واجب غير معينى مثل روزۀ كفاره عمداً تا نزديك ظهر نيت نكند (1) اشكال ندارد، بلكه اگر پيش از نيت تصميم داشته باشد كه روزه نگيرد، يا ترديد داشته باشد كه بگيرد يا نه (2) ، چنانچه كارى كه روزه را باطل مى‌كند انجام نداده باشد و پيش از ظهر نيت كند، روزۀ او صحيح است.

اين مسأله در رسالۀ آيات عظام: فاضل و بهجت نيست

(1) گلپايگانى، صافى: اگر براى روزه‌اى كه واجب است و روز آن معين نيست مثل روزۀ كفّاره، عمداً تا ظهر نيت نكند. .

(2) مكارم: هر گاه روزۀ واجب غير معيّن بر ذمّه دارد (مانند روزۀ قضاى ماه رمضان يا روزۀ كفّاره) وقت نيّت آن تا ظهر باقى است، يعنى. .

زنجانى: مسأله كسى كه روزۀ واجب ديگرى بر عهدۀ اوست؛ وقت آن وسعت داشته باشد يا تنگ باشد، مانند روزۀ كفاره و روزۀ بدل قربانى حجّ و هم چنين كسى كه روزۀ نيابى به جا مى‌آورد، بايد قبل از طلوع فجر نيت كند و اگر در اثر غفلت نيز تا طلوع فجر نيت نكرد، به روزۀ آن روز اكتفاء نكند؛ هر چند احتياط استحبابى اين است كه اگر وقت آن تنگ باشد قبل از ظهر نيت روزه كرده، روزۀ آن روز را نيز بگيرد.

[مسأله 1566 اگر در ماه رمضان، پيش از ظهر كافر مسلمان شود]

مسأله 1566 اگر در ماه رمضان، پيش از ظهر كافر مسلمان شود (1) و از اذان صبح تا آن وقت كارى كه روزه را باطل مى‌كند انجام نداده باشد نمى‌تواند روزه بگيرد و قضا هم ندارد (2) .

(1) خوئى، تبريزى: بنا بر احتياط واجب بايد نيّت روزه كند و روزه را تمام نمايد و اگر آن روز را روزه نگيرد، قضاى آن را به جا آورد.

گلپايگانى، صافى: روزه بر او واجب نيست اگر چه از اذان صبح تا آن وقت كارى كه روزه را باطل مى‌كند انجام نداده باشد؛ بلى، بعد از اسلام تا غروب از چيزهائى كه روزه دار بايد از آنها خوددارى نمايد، خوب است خوددارى كند.

بهجت: بنا بر احتياط مستحب بايد نيّت روزه كند و روزه را تمام نمايد.

مكارم: چنانچه تا آن وقت كارى كه روزه را باطل مى‌كند انجام نداده، بنا بر احتياط واجب روزه بگيرد و قضا هم ندارد.

نام کتاب : رساله توضیح المسایل ( مراجع ) نویسنده : خمینی، روح الله و سایر مراجع    جلد : 1  صفحه : 887
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست