ج: مجرد ترك امر به معروف و نهى از منكر كه ممكن است بر اثر عذر مقبولى نزد مكلّف باشد، به عدالت ضرر نمىزند و مانع اقتدا به او نيست.
[س 562 معناى عدالت]
س 562: به نظر شما معناى عدالت چيست؟ ج: عدالت عبارت از حالت نفسانى است كه باعث مىشود انسان هميشه تقوائى داشته باشد كه مانع از ترك واجبات يا انجام محرمات شرعى است، و براى احراز آن، حسن ظاهر، كافى است.
[س 563 با دسترسى به روحانى، به غير روحانى اقتداء نشود]
س 563: ما تعدادى جوان هستيم كه در تكيهها و حسينيهها دور هم جمع مىشويم و هنگام رسيدن وقت نماز فرد عادلى را مقدم كرده و براى نماز به او اقتدا مىكنيم. ولى بعضى از برادران به اين كار اشكال نموده و مىگويند امام راحل «قدس سره» خواندن نماز پشت سر غير عالم دينى را حرام مىداند، وظيفۀ ما چيست؟ ج: با دسترسى به روحانى، به غير روحانى اقتداء نكنند.
[س 564 دو نفر مىتوانند نماز جماعت اقامه كنند]
س 564: آيا دو نفر مىتوانند نماز جماعت اقامه كنند؟ ج: اگر مراد تشكيل نماز جماعتى است كه مركب از امام و يك مأموم باشد، اشكال ندارد.
[س 565 اگر مأموم در نماز جماعت ظهر و عصر حمد و سوره را براى تمركز ذهن قرائت كند]
س 565: اگر مأموم در نماز جماعت ظهر و عصر حمد و سوره را براى تمركز ذهن قرائت كند با اين كه بر او واجب نيست، نماز او چه حكمى دارد؟ ج: در نمازى كه بايد آهسته خوانده شود، مثل نماز ظهر و عصر، قرائت براى او جايز نيست حتى اگر براى تمركز ذهن باشد.
[س 566 اگر امام جماعت با دوچرخه براى اقامۀ نماز جماعت برود]
س 566: اگر امام جماعت با دوچرخه براى اقامۀ نماز جماعت برود و همۀ قوانين عبور و مرور را رعايت كند، چه حكمى دارد؟ ج: اين كار به عدالت و صحت امامت جماعت ضرر نمىزند.
[س 567 اگر انسان نماز جماعت را به طور كامل درك نكند]
س 567: اگر انسان نماز جماعت را به طور كامل درك نكند و به آخر آن برسد و براى درك ثواب آن، تكبيرة الاحرام را گفته و به حالت تجافى بنشيند و تشهد را با امام بخواند و بعد از سلام او برخيزد و ركعت اول را بخواند، آيا اين كار را در تشهد ركعت دوم نمازهاى چهار ركعتى هم مىتواند انجام دهد؟ ج: اين طريق مختص تشهد آخر نماز جماعت و براى درك ثواب جماعت است.
[س 568 اجرت براى نماز جماعت ]
س 568: آيا جايز است امام جماعت براى نماز اجرت بگيرد؟ ج: جايز نيست، مگر آن كه براى مقدمات حضور در جماعت باشد.
[س 569 آيا جايز است امام جماعت در يك زمان عهدهدار امامت دو نماز]
س 569: آيا جايز است امام جماعت در يك زمان عهدهدار امامت دو نماز (دو نماز عيد يا هر نمازى) گردد؟ ج: تكرار نماز جماعت براى يك بار به خاطر مأمومين ديگر در نمازهاى يوميه جايز و بلكه مستحب است. ولى جواز آن در نماز عيد مشكل است.
[س 570 اگر امام جماعت در ركعت سوم يا چهارم نماز عشاء باشد]
س 570: اگر امام جماعت در ركعت سوم يا چهارم نماز عشاء باشد و مأموم در ركعت دوم، آيا بلند قرائت كردن حمد و سوره بر مأموم واجب است؟ ج: در فرض سؤال واجب است كه حمد و سوره را آهسته بخواند.