responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : رساله توضیح المسایل ( مراجع ) نویسنده : خمینی، روح الله و سایر مراجع    جلد : 1  صفحه : 767

ج: در فرض مرقوم، فروش خانه واجب نيست، ولى قضاى نماز و روزه‌اى كه به عهدۀ پدر است، در هر حالى بر پسر بزرگتر واجب است، مگر در صورتى كه ميّت وصيت به اجير گرفتن از ثلث تركه‌اش كرده باشد و ثلث تركه هم براى انجام همۀ نماز و روزه‌هاى او كفايت كند كه در اين صورت ثلث تركه بايد براى آن مصرف شود.

[س 546 آيا اگر پسر بزرگ كه قضاى نماز پدر بر عهده اوست]

س 546: آيا اگر پسر بزرگ كه قضاى نماز پدر بر عهده اوست، فوت نمايد، انجام آنها بر ذمۀ وارث پسر بزرگ است يا اين كه به پسر بعدىِ پدر (برادرِ پسر بزرگ) منتقل مى‌شود؟ ج: قضاى نماز و روزۀ پدر كه بر پسر بزرگ واجب است، با فوت وى پس از فوت پدرش، بر پسر و يا برادر او واجب نمى‌شود.

[س 547 اگر پدرى اصلاً نماز نخوانده باشد]

س 547: اگر پدرى اصلاً نماز نخوانده باشد، آيا همۀ نمازهاى او قضا دارد و انجام آنها بر پسر بزرگ او واجب است؟ ج: بنا بر احتياط در اين صورت هم قضاى آنها واجب است.

[س 548 پدرى كه همۀ اعمال عبادى خود را عمداً انجام نداده است]

س 548: پدرى كه همۀ اعمال عبادى خود را عمداً انجام نداده است، آيا بر پسر بزرگ قضاى همۀ نمازها و روزه‌هايى را كه پدرش انجام نداده و به پنجاه سال مى‌رسد، واجب است؟ ج: اگر ترك نماز و روزه بر اثر طغيان باشد، قضاى آنها بر پسر بزرگ واجب نيست. ولى در اين صورت هم احتياط در قضاى آنها ترك نشود.

[س 549 اگر قضاى نماز و روزه بر عهدۀ پسر بزرگ باشد]

س 549: اگر قضاى نماز و روزه بر عهدۀ پسر بزرگ باشد و قضاى نماز و روزه پدر هم بر آن اضافه گردد، كدام يك مقدم است؟ ج: در اين صورت مخيّر است و شروع به انجام هر كدام كند، صحيح است.

[س 550 پدرم مقدارى نماز قضا دارد]

س 550: پدرم مقدارى نماز قضا دارد، ولى قدرت انجام آن را ندارد. آيا بر من كه پسر بزرگ خانواده هستم، جايز است در زمان حيات پدرم نمازهاى فوت شده او را قضا نمايم و يا شخصى را اجير كنم تا آن را انجام دهد؟ ج: نيابت از شخص زنده براى انجام نماز و روزۀ قضا صحيح نيست.

نماز جماعت

[نماز جماعت از رساله حضرت امام]

[مسائلى در نماز جماعت]

[مسأله 1399 مستحب است نمازهاى واجب را به جماعت بخوانند]

مسأله 1399 مستحب است نمازهاى واجب خصوصاً نمازهاى يوميه را به جماعت بخوانند (1) و در نماز صبح و مغرب و عشا (2) ، خصوصاً براى همسايۀ مسجد و كسى كه صداى اذان مسجد را مى‌شنود بيشتر سفارش شده است (3) .

(1) سيستانى: مستحب است نمازهاى يوميه را با جماعت بخوانند. .

(2) بهجت: بيشتر سفارش شده است. [پايان مسأله]

(3) سيستانى: و هم چنين مستحب است ساير نمازهاى واجب را با جماعت بخوانند، ولى مشروعيت جماعت در نماز طواف و نماز آيات در غير خسوف و كسوف ثابت نيست.

نورى: مسأله مستحبّ مؤكّد است مسلمانان نمازهاى واجب، مخصوصاً نمازهاى يوميّه را به جماعت بخوانند.

نام کتاب : رساله توضیح المسایل ( مراجع ) نویسنده : خمینی، روح الله و سایر مراجع    جلد : 1  صفحه : 767
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست