responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : رساله توضیح المسایل ( مراجع ) نویسنده : خمینی، روح الله و سایر مراجع    جلد : 1  صفحه : 744

است، نمى‌تواند ده روز در آنجا بماند، چه رسد به شش ماه، بلكه هر روز به محل كارش مى‌رود و شب به آنجا برمى‌گردد، نماز و روزۀ او در آن شهر چه حكمى دارد؟ ج: شرط تحقق عنوان وطن جديد اين نيست كه انسان بعد از قصد توطن و سكونت در شهرى، شش ماه به طور مستمر در آنجا بماند، بلكه بعد از اين كه آنجا را به عنوان وطن جديد انتخاب نمود و با اين قصد، مدتى (اگر چه فقط شبها) آنجا سكونت نمود، وطن او محسوب مى‌شود.

[س 686 محل تولد من و همسرم يك شهر است]

س 686: محل تولد من و همسرم شهر كاشمر است، ولى بعد از استخدام در يكى از ادارات دولتى، به نيشابور منتقل شدم، پدر و مادر ما هنوز در زادگاهمان زندگى مى‌كنند، در ابتداى رفتن به نيشابور، از وطن اصلى خود اعراض كرديم، ولى اكنون بعد از پانزده سال از اين امر منصرف شده‌ايم، خواهشمندم به سؤالات زير پاسخ فرمائيد: (1) هنگامى كه به خانۀ پدر و مادرمان مى‌رويم و چند روز نزد آنها مى‌مانيم، وظيفۀ من و همسرم راجع به نماز چيست؟ (2) فرزندان ما كه در محل سكونت فعلى ما (نيشابور) متولد شده و در حال حاضر به سن بلوغ رسيده‌اند، هنگامى كه به شهر پدريمان (كاشمر) رفته و چند روز نزد آنها مى‌مانيم، چه وظيفه‌اى دارند؟ ج: بعد از آن كه از وطن اصلى‌تان «كاشمر» اعراض كرديد، ديگر حكم وطن در آنجا بر شما جارى نمى‌شود، مگر آن كه دوباره براى زندگى به آنجا برگشته و با قصد زندگى دائم مدتى در آنجا اقامت كنيد و اين شهر نسبت به فرزندان شما هم حكم وطن را ندارد و همۀ شما در آنجا حكم مسافر را داريد.

[س 687 شخصى داراى دو وطن است]

س 687: شخصى داراى دو وطن است، در نتيجه نماز خود را در هر دو مكان تمام مى‌خواند و روزه هم مى‌گيرد، آيا واجب است كه همسر و فرزندان تحت تكفل وى در اين مسأله از سرپرست خود تبعيت نمايند يا اين كه مى‌توانند مستقل از او عمل كنند؟ ج: زن مى‌تواند وطن جديد شوهرش را وطن خود قرار ندهد، ولى فرزندان اگر صغير باشند و در تصميم‌گيرى و كسب درآمد مستقل نباشند و يا در اين مسأله تابع ارادۀ پدر باشند، وطن جديد پدر، وطن آنها هم محسوب مى‌شود.

[س 688 اگر زايشگاه خارج از وطن پدر باشد]

س 688: اگر زايشگاه خارج از وطن پدر باشد و مادر ناچار باشد كه چند روزى براى وضع حمل به زايشگاه منتقل شود و بعد از تولد فرزند برگردد، وطن اين طفل كجاست؟ ج: اگر زايشگاه در وطن پدر و مادر كه در آن زندگى مى‌كنند قرار داشته باشد، همان جا وطن اصلى كودك هم خواهد بود، در غير اين صورت مجرد تولد در شهرى باعث نمى‌شود كه آنجا وطن او شود، بلكه وطن وى همان وطن پدر و مادر است كه بعد از تولد به آنجا برده شده و با آنها زندگى مى‌كند.

[س 689 چند سال است كه شخصى در شهر اهواز سكونت دارد]

س 689: چند سال است كه شخصى در شهر اهواز سكونت دارد ولى آنجا را به عنوان وطن دوم خود قرار نداده است، اگر از آن شهر به مقدار بيشتر يا كمتر از مسافت شرعى خارج شود، هنگام بازگشت مجدد به آنجا، نماز و روزۀ او چه حكمى دارد؟ ج: بعد از آن كه قصد اقامت در اهواز كرد و حكم تمام خواندن نماز با به جا آوردن حد اقل

نام کتاب : رساله توضیح المسایل ( مراجع ) نویسنده : خمینی، روح الله و سایر مراجع    جلد : 1  صفحه : 744
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست