responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : رساله توضیح المسایل ( مراجع ) نویسنده : خمینی، روح الله و سایر مراجع    جلد : 1  صفحه : 742

[س 674 كسى كه در دو مكان تبليغ مى‌كند]

س 674: كسى كه در دو مكان تبليغ مى‌كند و قصد اقامت ده روز هم در آن منطقه دارد، نماز و روزه‌اش چه حكمى دارد؟ ج: اگر از نظر عرف دو مكان محسوب شوند، قصد اقامت در هر دو محل و يا در يكى از آن دو با قصد رفت و آمد به مكان ديگر در خلال ده روز، صحيح نيست.

حدّ ترخّص

[س 675 گاهى فاصلۀ بين بعضى از شهرها كم است ]

س 675: در آلمان و بعضى از كشورهاى اروپايى، گاهى فاصلۀ بين بعضى از شهرها (يعنى فاصلۀ تابلوهاى خروجى شهرى و ورودى شهر ديگر) به صد متر نمى‌رسد، حتى بعضى از خانه‌ها و خيابان‌هاى دو شهر كاملاً به هم متصل هستند، حد ترخص اين موارد چگونه است؟ ج: با فرض اتصال يكى از دو شهر به ديگرى به نحوى كه در سؤال آمده است، آن دو، حكم دو محلۀ يك شهر را دارند كه خروج از يكى به ديگرى مسافرت محسوب نمى‌شود تا نياز به حد ترخص باشد.

[س 676 معيار حد ترخص]

س 676: معيار حد ترخص شنيدن اذان و ديدن ديوارهاى شهر است، آيا يكى از آن دو كافى است يا اين كه بايد هر دو با هم وجود داشته باشند؟ ج: احوط، رعايت هر دو علامت است، هر چند بعيد نيست كه شنيده نشدن اذان براى تعيين حد ترخص كافى باشد.

[س 677 معيار حد ترخص شنيدن صداى اذان از خانه‌هاى طرفى است]

س 677: آيا معيار حد ترخص شنيدن صداى اذان از خانه‌هاى طرفى است كه مسافر از آن طرف شهر خارج يا داخل آن مى‌شود، يا اين كه معيار اذان وسط شهر است؟ ج: معيار، شنيدن اذان آخر شهر از طرفى است كه مسافر از آن خارج و يا داخل آن مى‌شود.

[س 678 در اينجا بين اهالى يكى از نواحى راجع به مسافت شرعى اختلاف وجود دارد]

س 678: در اينجا بين اهالى يكى از نواحى راجع به مسافت شرعى اختلاف وجود دارد. عده‌اى مى‌گويند كه ديوارهاى آخرين خانه‌هاى منطقه كه به هم متصل هستند، ملاك است. عده‌اى هم معتقدند كه بايد مسافت را از كارخانه‌ها و شهركهاى پراكنده‌اى كه بعد از خانه‌هاى شهر واقع شده است، محاسبه كرد، سؤال اين است كه آخر شهر كجاست؟ ج: تعيين آخر شهر موكول به نظر عرف است. اگر در نظر عرف كارخانه‌ها و شهركهاى پراكندۀ اطراف شهر جزو شهر نباشد، مسافت را از آخر خانه‌هاى شهر بايد حساب نمود.

سفر معصيت

[س 679 اگر انسان بداند در سفرى كه مى‌خواهد برود، مرتكب معاصى و محرمات خواهد شد]

س 679: اگر انسان بداند در سفرى كه مى‌خواهد برود، مرتكب معاصى و محرمات خواهد شد، آيا نمازش شكسته است يا تمام؟ ج: مادامى كه سفر او به خاطر ترك واجب يا فعل حرامى نباشد، نماز او مانند ساير مسافران شكسته است.

[س 680 كسى كه بدون قصد معصيت مسافرت كند]

س 680: كسى كه بدون قصد معصيت مسافرت كند، ولى در بين راه براى ادامه و تكميل سفر قصد ارتكاب معصيت نمايد، آيا نمازش را بايد تمام بخواند يا شكسته؟ آيا نمازهاى شكسته‌اى كه در طول راه خوانده، صحيح است يا خير؟

نام کتاب : رساله توضیح المسایل ( مراجع ) نویسنده : خمینی، روح الله و سایر مراجع    جلد : 1  صفحه : 742
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست