responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : رساله توضیح المسایل ( مراجع ) نویسنده : خمینی، روح الله و سایر مراجع    جلد : 1  صفحه : 733

(1) خوئى، زنجانى، تبريزى: بقيه مسأله ذكر نشده.

مكارم: مسأله هر گاه كسى مشغول نماز شكسته شود و در بين نمازش يادش بيايد كه مسافر نيست و يا سفرش سفرى نيست كه نماز در آن شكسته باشد، بايد نماز را چهار ركعتى تمام كند و نمازش صحيح است.

[مسأله 1367 مسافرى كه نماز نخوانده]

مسأله 1367 مسافرى كه نماز نخوانده، اگر پيش از تمام شدن وقت به وطنش برسد، يا به جايى برسد كه مى‌خواهد ده روز در آنجا بماند، بايد (1) نماز را تمام بخواند و كسى كه مسافر نيست، اگر در اول وقت نماز نخواند و مسافرت كند، در سفر بايد (2) نماز را شكسته بخواند (3) .

(1) بهجت: بنا بر اصحّ بايد. .

(2) بهجت: بنا بر أقوى بايد. .

(3) زنجانى: و احتياط مستحب آن است كه در صورت اول شكسته و در صورت دوم تمام نيز بخواند و رعايت اين احتياط در صورت دوم مناسبتر است.

مكارم: مسأله هر گاه كسى اوّل وقت مسافر بوده و نماز را نخوانده و بعد به وطن يا جايى كه قصد دارد ده روز بماند وارد شود بايد نماز را تمام بخواند و به عكس، اگر كسى اوّل وقت در وطن يا محلّ اقامت بوده و نماز را نخوانده مسافرت كرد، بايد نمازش را در سفر شكسته بخواند.

[مسأله 1368 اگر از مسافرى كه بايد نماز را شكسته بخواند]

مسأله 1368 اگر از مسافرى كه بايد نماز را شكسته بخواند نماز ظهر يا عصر يا عشا قضا شود، بايد آن را دو ركعتى قضا نمايد، اگر چه در غير سفر (1) بخواهد قضاى آن را به جا آورد. و اگر از كسى كه مسافر نيست يكى از اين سه نماز قضا شود، بايد چهار ركعتى قضا نمايد، اگر چه در سفر بخواهد آن را قضا نمايد.

(1) فاضل: اگر چه در وطن. .

[مسأله 1369 مستحب است مسافر بعد از هر نمازى كه شكسته مى‌خواند]

مسأله 1369 مستحب است مسافر بعد از هر نمازى كه شكسته مى‌خواند سى مرتبه بگويد (1) : «سبحان اللّٰه و الحمد للّٰه و لا اله الا اللّٰه و اللّٰه اكبر» (2) . و (3) در تعقيب نماز ظهر و عصر و عشا بيشتر سفارش شده است. بلكه بهتر است در تعقيب اين سه نماز شصت مرتبه بگويد.

(1) خوئى، گلپايگانى، صافى، تبريزى: مستحب است مسافر بعد از هر نماز سى مرتبه بگويد: . .

(2) فاضل، بهجت: بقيه مسأله ذكر نشده.

سيستانى: و اين ذكر گرچه در تعقيب هر نماز واجب مستحب است ولى در اين مورد بيشتر سفارش شده است، بلكه بهتر است در اين مورد شصت مرتبه بگويد.

(3) اراكى: و اگر چه گفتن آن بعد از هر نماز به عنوان تعقيب مستحب است، ولى. .

مكارم: مسأله مستحب است مسافر به اميد ثواب الهى بعد از هر نماز شكسته سى مرتبه (سبحان اللّٰه و الحمد للّٰه و لا اله إلا اللّٰه و اللّٰه اكبر) بگويد.

زنجانى: مسأله مستحب است مسافر در تعقيب هر يك از نمازهاى شكسته سى مرتبه

نام کتاب : رساله توضیح المسایل ( مراجع ) نویسنده : خمینی، روح الله و سایر مراجع    جلد : 1  صفحه : 733
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست