معلّم و كارگر و كارمندى كه خودش ساكن شهرى است و همه روز براى انجام كار به نقطۀ ديگرى مىرود كه رفت و آمد او هشت فرسخ يا بيشتر است، بايد نماز را تمام بخواند و روزه را بگيرد.
[مسأله 1307 كسى كه شغلش مسافرت است]
مسأله 1307 كسى كه شغلش مسافرت است (1) اگر براى كار ديگرى مثلاً براى زيارت يا حج مسافرت كند، بايد نماز را شكسته بخواند (2) . ولى اگر مثلاً شوفر، اتومبيل خود را براى زيارت كرايه بدهد (3) و در ضمن خودش هم زيارت كند، بايد نماز را تمام بخواند (4) .
(1) سيستانى: كسى كه شغلش در مسافرت است. .
(2) سيستانى: مگر آن كه عرفاً او را كثير السّفر بگويند مانند كسى كه دائماً سه روز در هفته مسافر است. .
زنجانى: بنا بر احتياط نماز را هم شكسته و هم تمام بخواند. [پايان مسأله]
(3) بهجت: اگر مثلاً راننده عدهاى را براى زيارت با اتومبيل خود ببرد. .
(4) سيستانى: در هر حال بايد نماز را تمام بخواند.
[مسأله 1308 حمله دار]
مسأله 1308 حمله دار يعنى: كسى كه براى رساندن حاجيها به مكه مسافرت مىكند، (1) چنانچه شغلش مسافرت باشد، بايد نماز را تمام بخواند و اگر شغلش مسافرت نباشد (2) ، بايد شكسته بخواند.
اين مسأله، در رسالۀ آيت اللّٰه بهجت نيست
(1) زنجانى: اگر بسيار مسافرت مىكند بايد نماز را تمام بخواند، ولى امروزه كه معمولاً بسيار مسافرت نمىكنند نمازشان شكسته است.
(2) خوئى: و فقط در ايّام حجّ براى حملهدارى سفر مىكند، احتياط واجب آن است كه بين نماز تمام و شكسته جمع نمايد. ولى چنانچه مدّت سفر او كم باشد مثل اين زمان كه سفر با هواپيما است بعيد نيست حكم كه وظيفۀ او شكسته خواندن باشد.
سيستانى: و فقط در ايام حج براى حملهدارى سفر مىكند چنانچه مدت سفر او كم باشد مثلاً دو سه هفته، نماز او شكسته است و اگر زياد باشد مانند سه ماه، نماز او تمام است و اگر شك داشته باشد كه كثير السفر بر او صدق مىكند يا نه، احتياطاً جمع كند بين قصر و تمام.
تبريزى: و فقط در ايام حج براى حمله دارى سفر مىكند اگر چه مدّت سفرش كم باشد مانند اين زمان كه سفر با هواپيما است بنا بر احتياط تمام و شكسته بخواند.
نورى، فاضل: مسأله حملهدار يعنى كسى كه فقط در ماههاى حجّ به مسافرت اشتغال مىورزد، نماز را بايد شكسته بخواند.
مكارم: مسأله كسانى كه راهنماى حجّ و مدير كاروان حجّاج و مانند آن مىباشند، در صورتى كه مسافرت جزء يا مقدّمۀ شغل آنها محسوب شود و اين كار مدّت قابل ملاحظهاى (حدود چند ماه) به طول انجامد بايد نماز را تمام بخوانند.
[مسأله 1309 كسى كه شغل او حملهدارى است]
مسأله 1309 كسى كه شغل او حملهدارى است و حاجيها را از راه دور به مكه مىبرد، چنانچه تمام سال يا بيشتر سال را در راه باشد (1) ، بايد نماز را تمام بخواند.
اين مسأله در رسالۀ آيات عظام: زنجانى، مكارم، سيستانى و بهجت نيست