responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : رساله توضیح المسایل ( مراجع ) نویسنده : خمینی، روح الله و سایر مراجع    جلد : 1  صفحه : 698

[مسأله 1300 اگر به قصد تفريح و گردش مسافرت كند]

مسأله 1300 اگر به قصد تفريح و گردش مسافرت كند، حرام نيست و بايد نماز را شكسته بخواند.

اين مسأله در رساله آيت اللّٰه زنجانى نيست

مكارم: مسأله مسافرت به قصد تفريح و گردش و استفاده از آب و هوا و مانند آن تا آنجا كه موجب اسراف و كار حرام ديگرى نباشد، جايز است و نماز را بايد شكسته بخواند.

[مسأله 1301 اگر براى لهو و خوش‌گذرانى به شكار رود]

مسأله 1301 اگر براى لهو و خوش‌گذرانى به شكار رود (1) ، نمازش تمام است (2) و چنانچه براى تهيۀ معاش به شكار رود، نمازش شكسته است (3) و اگر براى كسب و زياد كردن مال برود (4) ، احتياط واجب آن است كه نماز را هم شكسته و هم تمام بخواند، ولى بايد روزه نگيرد.

(1) تبريزى: حرام نيست ولى. .

(2) خوئى: نمازش در حال رفتن تمام است و در برگشتن قصر است در صورتى كه به حدّ مسافت باشد. .

سيستانى: گرچه حرام نيست ولى نمازش در حال رفتن تمام است و در برگشتن قصر است در صورتى كه به حد مسافت باشد و مانند رفتن براى شكار نباشد. .

(3) اراكى، تبريزى: و هم چنين اگر براى كسب و زياد كردن مال برود (اراكى: نمازش شكسته است؛ گرچه احتياط مستحب است كه نماز را هم شكسته و هم تمام بخواند، ولى بايد روزه نگيرد) .

خوئى، سيستانى: و هم چنين است اگر براى كسب و زياد كردن مال برود. اگر چه در اين صورت احتياط (سيستانى: احتياط مستحب) آن است كه نماز را هم شكسته و هم تمام بخواند.

نورى: چنانچه براى تهيه معاش به شكار رود و هم چنين اگر براى كسب و زياد كردن مال برود، نمازش شكسته است و روزه را نيز نبايد بگيرد.

(4) بهجت: پس اگر از كسانى مى‌شود كه شغلشان در مسافرت كردن است، نمازش تمام است و روزه مى‌گيرد. وگرنه احتياط واجب، در جمع بين شكسته و تمام است ولى روزه را افطار مى‌كند.

مكارم: مسأله كسى كه براى امرار معاش به شكار مى‌رود سفرش حلال و نمازش شكسته است، هم چنين اگر براى فراهم كردن درآمد بيشتر باشد، امّا كسى كه براى لهو و تفريح و خوشگذرانى به شكار مى‌رود، سفرش حرام و نمازش را بايد تمام بخواند.

[مسأله 1302 كسى كه براى معصيت سفر كرده]

مسأله 1302 كسى كه براى معصيت سفر كرده، موقعى كه از سفر برمى‌گردد (1) اگر توبه كرده (2) ، بايد نماز را شكسته بخواند. و اگر توبه نكرده (3) و چيزى هم كه بازگشت را از جزئيت سفر معصيت خارج كند حادث نشده باشد بايد تمام بخواند و احتياط مستحب آن است كه هم شكسته و هم تمام بخواند.

(1) گلپايگانى، صافى: اگر برگشتن به اندازۀ مسافت شرعى باشد چنانچه توبه كرده، يا برگشت، سفر مستقلّى باشد؛ بايد نماز را شكسته بخواند و اگر برگشت به اندازۀ

نام کتاب : رساله توضیح المسایل ( مراجع ) نویسنده : خمینی، روح الله و سایر مراجع    جلد : 1  صفحه : 698
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست