responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : رساله توضیح المسایل ( مراجع ) نویسنده : خمینی، روح الله و سایر مراجع    جلد : 1  صفحه : 66

احكام تخلى (استفتاءات از مقام معظم رهبرى)

[س 89 تطهير عشاير در ايام كوچ]

س 89: عشاير بخصوص در ايام كوچ كردن، آب كافى براى تطهير در اختيار ندارند، آيا چوب و سنگ ريزه براى تطهير مخرج بول كفايت مى‌كند؟ آيا آنان مى‌توانند با اين حال نماز بخوانند؟ ج: مخرج بول جز با آب پاك نمى‌شود. ولى نماز كسى كه توانائى تطهير بدن خود با آب را ندارد، صحيح است.

[س 90 حكم تطهير مخرج بول و غائط]

س 90: حكم تطهير مخرج بول و غائط با آب قليل چيست؟ ج: براى طهارت مخرج بول با آب قليل دو بار شستن بنا بر احتياط لازم است، و براى طهارت مخرج غائط شستن تا مقدارى كه عين نجاست و آثار آن از بين برود، لازم است.

[س91 بعد از بول كردن استبراء نمايد]

س 91: بر حسب عادت، نمازگزار بايد بعد از بول كردن استبراء نمايد. در عورت من زخمى وجود دارد كه هنگام استبراء بر اثر فشار از آن خون جارى شده و با آبى كه براى تطهير استفاده مى‌كنم مخلوط مى‌شود و باعث نجاست بدن و لباسم مى‌گردد. اگر استبراء نكنم احتمال دارد زخم زودتر بهبود يابد ولى با استبراء و فشارى كه بر آن وارد مى‌شود زخم باقى خواهد ماند و خوب شدن آن سه ماه طول خواهد كشيد. خواهش مى‌كنم بيان فرمائيد كه عمل استبراء را انجام بدهم يا خير؟ ج: استبراء واجب نيست. و اگر موجب ضرر شود جايز هم نخواهد بود. البته اگر استبراء نشود و بعد از بول كردن رطوبت مشتبه خارج شود، حكم بول را دارد.

[س 92 گاهى بدون اختيار از انسان بعد از بول و استبراء رطوبتى خارج مى‌شود]

س 92: گاهى بدون اختيار از انسان بعد از بول و استبراء رطوبتى خارج مى‌شود كه شبيه بول است. آيا اين رطوبت نجس است يا پاك؟ اگر انسان بعد از مدتى بطور اتفاقى متوجه اين مسأله شود، نمازهاى گذشته‌اش چه حكمى دارد؟ آيا از حالا به بعد بر او واجب است در مورد خروج اين رطوبت غير اختيارى بررسى نمايد؟ ج: اگر بعد از استبراء رطوبتى خارج شود كه بول بودن آن مشكوك باشد، حكم بول را ندارد و محكوم به طهارت است، و بررسى و جستجو در اين باره لازم نيست.

[س 93 رطوبتى كه گاهى از انسان خارج مى‌شود]

س 93: لطف بفرماييد در صورت امكان راجع به اقسام رطوبتى كه گاهى از انسان خارج مى‌شود، توضيح دهيد.

ج: رطوبتى كه گاهى بعد از خروج منى از انسان خارج مى‌شود، وذى نام دارد، و رطوبتى كه بعضى از اوقات بعد از بول خارج مى‌شود، ودى ناميده مى‌شود، و رطوبتى كه بعد از ملاعبه زن و مرد با يكديگر خارج مى‌شود، مذى نام دارد. همۀ اين رطوبتها پاك است و باعث نقض طهارت نمى‌شود.

[س 94 انحراف از سمت قبله در تخلى ]

س 94: اگر كاسۀ توالتها در جهت مخالف سمتى كه اعتقاد دارند قبله است، نصب شود و بعد از مدتى متوجه شويم كه جهت كاسه با جهت قبله 20 تا 22 درجه تفاوت دارد. آيا تغيير جهت كاسه توالت واجب است يا خير؟ ج: انحراف از قبله به مقدارى كه انحراف از سمت قبله بر آن صدق كند، كافى است و اشكال ندارد.

نام کتاب : رساله توضیح المسایل ( مراجع ) نویسنده : خمینی، روح الله و سایر مراجع    جلد : 1  صفحه : 66
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست