صافى: بايد يك ركعت نشسته را به جا آورد، و هم چنين اگر شكى كند كه معين است براى آن يك ركعت نماز احتياط ايستاده بخواند، يك ركعت نشسته به جاى يك ركعت ايستاده كافى است. و هم چنين دو ركعت نشسته به جاى دو ركعت ايستاده، و لكن در مثل دو و سه، احتياط مستحب، جمع بين يك ركعت نشسته و دو ركعت نشسته، و دوباره خواندنِ نماز است.
زنجانى: مسأله كسى كه نشسته نماز مىخواند اگر بين دو و سه شك كند، به احتياط واجب بايد يك ركعت نشسته نماز احتياط بخواند و بنا بر احتياط مستحب نماز را نيز اعاده كند و در شك بين سه و چهار، به احتياط واجب دو ركعت نشسته بخواند و سپس نمازش را از سر بگيرد، و در شك بين دو و سه و چهار، يك نماز دو ركعتى نشسته به جا آورده و به احتياط واجب نماز را دوباره بخواند، و در شك بين دو و چهار، دو ركعت نشسته مىخواند.
[مسأله 1213 كسى كه ايستاده نماز مىخواند]
مسأله 1213 كسى كه ايستاده نماز مىخواند، اگر موقع خواندن نماز احتياط از ايستادن عاجز شود (1) ، بايد مثل كسى كه نماز را نشسته مىخواند و حكم آن در مسأله پيش گفته شد، نماز احتياط را به جا آورد (2) .
اين مسأله، در رسالۀ آيت اللّٰه بهجت نيست
(1) فاضل: و مجبور شود نشسته نماز بخواند بايد طبق آن چه در مسأله قبل آمده به تعداد ركعاتى كه بايد ايستاده بخواند نشسته بخواند.
(2) زنجانى: مگر اين كه ناتوانى وى از ايستادن در تمام وقت نباشد بلكه در وقت بتواند تمام نماز را ايستاده بخواند كه بايد نماز را دوباره بخواند.
[مسأله 1214 كسى كه نشسته نماز مىخواند، اگر موقع خواندن نماز احتياط]
مسأله 1214 كسى كه نشسته نماز مىخواند، اگر موقع (1) خواندن نماز احتياط بتواند بايستد بايد به وظيفۀ كسى كه نماز را ايستاده مىخواند عمل كند.
(1) زنجانى: اگر تنها موقع.
. اين مسأله، در رسالۀ آيت اللّٰه بهجت نيست
شكّيات نماز (استفتاءات از مقام معظم رهبرى)
[س 516 كسى كه در ركعت سوم نماز شك كند]
س 516: كسى كه در ركعت سوم نماز شك كند كه قنوت را به جا آورده يا خير، چه حكمى دارد، آيا نمازش را تمام كند و يا از هنگام شك آن را قطع نمايد؟ ج: به شك مذكور اعتنا نمىشود و نماز صحيح است، و در اين مورد چيزى بر مكلّف واجب نيست.
[س 517 شك در نماز نافله ]
س 517: آيا در نماز نافله به شك در غير از ركعتهاى آن مثل شك در اين كه يك سجده انجام داده يا دو سجده، اعتنا مىشود؟ ج: شك در اقوال و افعال نماز نافله همان حكم شك در اقوال و افعال نماز فريضه را دارد، يعنى اگر از محل آن تجاوز نكرده است، به آن اعتنا مىشود و اگر از محل انجام آن تجاوز كرده است، به آن اعتنا نمىشود.