responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : رساله توضیح المسایل ( مراجع ) نویسنده : خمینی، روح الله و سایر مراجع    جلد : 1  صفحه : 545

(1) زنجانى: اگر حمد را فراموش كند، . .

(2) اراكى: ولى بعد از نماز بايد براى هر يك از آنها دو سجدۀ سهو به جا آورد.

بهجت: ولى بايد دو سجدۀ سهو به خاطر فراموش كردن قرائت به جا آورد.

[مسأله 982 اگر پيش از آن كه براى ركوع خم شود]

مسأله 982 اگر پيش از آن كه براى ركوع خم شود، بفهمد كه حمد و سوره را نخوانده بايد بخواند. و اگر بفهمد سوره را نخوانده، بايد فقط سوره را بخواند (1) ولى اگر بفهمد حمد تنها را نخوانده، بايد اول حمد و بعد از آن دوباره سوره را بخواند (2) و نيز اگر خم شود و پيش از آن كه به ركوع برسد، بفهمد حمد و سوره، يا سورۀ تنها، يا حمد تنها را نخوانده، بايد بايستد و به همين دستور عمل نمايد.

(1) بهجت: بنا بر احتياطى كه [در مسأله 978]گذشت. .

(2) بهجت: و بعد از نماز دو سجدۀ سهو به خاطر زياد شدن سوره به جا آورد. .

مكارم: رجوع كنيد به ذيل مسأله 980.

زنجانى: مسأله اگر پيش از آن كه براى ركوع خم شود بفهمد كه حمد را نخوانده بايد بخواند و نيز اگر خم شده و پيش از آن كه به حدّ ركوع برسد بفهمد حمد را نخوانده بايد بايستد و آن را بخواند.

[مسأله 983 سور عزائم ]

مسأله 983 اگر در نماز (1) يكى از چهار سوره‌اى را كه آيۀ سجده دارد و در مسأله 355 گفته شد، عمداً بخواند نمازش باطل است (2) .

(1) گلپايگانى، صافى، سيستانى: اگر در نماز فريضه. .

(2) خوئى، تبريزى، بهجت: نمازش بنا بر احتياط باطل است. (بهجت: ولى در نماز مستحبّى، خواندن يكى از آنها جايز است و در بين نماز سجده مى‌كند) .

سيستانى: واجب است كه پس از خواندن آيۀ سجده، سجده نمايد، ولى اگر سجده را به جا آورد نمازش بنا بر احتياط باطل مى‌شود و لازم است كه آن را دوباره بخواند مگر اين كه سهواً سجده كند و اگر سجده را به جا نياورد، مى‌تواند نماز را ادامه دهد اگر چه در ترك سجده گناه كرده است.

زنجانى: مسأله در نماز واجب به احتياط واجب نبايد يكى از آيه‌هاى سجده را كه در مسأله [(355)]گفته شد بخواند بلكه به احتياط مستحب سوره‌هايى را كه آيه سجده دارد نيز شروع نكند.

مكارم: مسأله هر گاه در نماز واجب يكى از چهار سوره‌اى را كه آيۀ سجده دارد، عمداً بخواند، بنا بر احتياط واجب بايد سجده را به جا آورد سپس برخيزد و حمد و سورۀ ديگرى بخواند و نماز را تمام كند و بعد اعاده نمايد.

[مسأله 984 اگر اشتباهاً مشغول خواندن سوره‌اى شود كه سجدۀ واجب دارد]

مسأله 984 اگر اشتباهاً مشغول خواندن سوره‌اى شود كه سجدۀ واجب دارد (1) ، چنانچه پيش از رسيدن به آيۀ سجده بفهمد، بايد (2) آن سوره را رها كند و سورۀ ديگر بخواند (3) و اگر بعد از خواندن آيۀ سجده بفهمد (4) بايد (5) در بين نماز با اشاره، سجدۀ آن را به جا آورد (6) و به همان سوره كه خوانده اكتفا نمايد.

نام کتاب : رساله توضیح المسایل ( مراجع ) نویسنده : خمینی، روح الله و سایر مراجع    جلد : 1  صفحه : 545
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست