responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : رساله توضیح المسایل ( مراجع ) نویسنده : خمینی، روح الله و سایر مراجع    جلد : 1  صفحه : 480

و هنگامى كه به منزل مراجعت مى‌كند، آن را با آب تطهير مى‌نمايد، آيا هنگام نماز بايد لباس زير خود را عوض كرده يا تطهير نمايد؟ ج: اگر لباس او با رطوبت بول نجس نشده است، تطهير لباس واجب نيست.

[س 434 اهل كتاب باشد كه محكوم به طهارت هستند]

س 434: به كار انداختن بعضى از دستگاههاى صنعتى وارداتى با هم‌كارى متخصصين بيگانه امكان‌پذير است و آنها از ديدگاه فقه اسلامى كافر و نجس هستند، با توجه به اين كه به كار انداختن آن دستگاهها با استفاده از روغن و مواد ديگرى كه با دست ريخته مى‌شوند، صورت مى‌گيرد، بنا بر اين پاك بودن آنها امكان ندارد. و هم چنين با توجه به اين كه لباس و بدن كارگران هنگام كار با اين دستگاهها در تماس است و در وقت نماز فرصت تطهير لباس و بدن را بطور كامل ندارند، تكليف آنها نسبت به نماز چيست؟ ج: با احتمال اين كه كافرى كه اقدام به راه‌اندازى دستگاهها و وسائل مى‌كند، از اهل كتاب باشد كه محكوم به طهارت هستند و يا در هنگام كار دستكش پوشيده باشد، به صرف اين كه دستگاه به وسيلۀ كافر راه‌اندازى شده است، يقين به نجاست حاصل نمى‌شود و با فرض يقين به نجاست دستگاه و تماس بدن و لباس كارگران با آن در حين كار با رطوبت مسريه، تطهير بدن براى نماز واجب است و لباس هم بايد عوض و يا تطهير شود.

[س 435 اگر نمازگزار دستمال و امثال آن را كه با خون نجس شده‌اند]

س 435: اگر نمازگزار دستمال و امثال آن را كه با خون نجس شده‌اند، حمل كند و يا در جيب خود بگذارد، آيا نماز او باطل است؟ ج: اگر دستمال به قدرى كوچك باشد كه نتوان عورت را با آن پوشاند، همراه بودن آن در نماز اشكال ندارد.

[س 436 نماز در لباس معطر به عطرهاى امروزى]

س 436: آيا نماز در لباس معطر به عطرهاى امروزى كه حاوى الكل است، صحيح است؟ ج: اگر علم به نجاست آن عطرها نداشته باشد، نماز در لباسهاى مذكور اشكال ندارد.

[س 437 زنان چه مقدار از بدن خود را بايد هنگام نماز بپوشانند]

س 437: زنان چه مقدار از بدن خود را بايد هنگام نماز بپوشانند؟ آيا پوشيدن لباسهاى آستين كوتاه و نپوشيدن جوراب اشكال دارد؟ ج: بر زنان واجب است در نماز تمام بدن و موى خود را به غير از صورت به مقدارى كه شستن آن در وضو واجب است و دست‌ها تا مچ و پاها تا مفصل ساق با پوششى كه كاملاً بدن را مى‌پوشاند، به پوشانند و در حضور نامحرم پاها را نيز بايد به پوشانند.

[س 438 پوشاندن روى پاها]

س 438: آيا بر زنان پوشاندن روى پاها هنگام نماز واجب است؟ ج: پوشاندن پاها تا مفصل ساق در صورتى كه نامحرم حاضر نباشد، واجب نيست.

[س 439 پوشاندن كامل چانه هنگام حجاب]

س 439: آيا پوشاندن كامل چانه هنگام حجاب و در نماز واجب است، يا اين كه فقط قسمت پائين آن بايد پوشانده شود، و آيا وجوبِ پوشش چانه مقدمۀ پوشاندن صورت است كه شرعاً واجب است؟ ج: پوشاندن قسمت پائين چانه واجب است نه خود آن، زيرا چانه جزئى از صورت است.

[س 440 صحيح بودن نماز در متنجسى كه كافى براى پوشش عورت محسوب نمى‌شود]

440: آيا حكم صحيح بودن نماز در متنجسى كه كافى براى پوشش عورت محسوب نمى‌شود، اختصاص به صورت نسيان و جهل نمازگزار به حكم يا موضوع دارد و يا شامل شبهه حكميه و موضوعيه هم مى‌شود؟

نام کتاب : رساله توضیح المسایل ( مراجع ) نویسنده : خمینی، روح الله و سایر مراجع    جلد : 1  صفحه : 480
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست