responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : رساله توضیح المسایل ( مراجع ) نویسنده : خمینی، روح الله و سایر مراجع    جلد : 1  صفحه : 479

لباس نمازگزار (استفتاءات از مقام معظم رهبرى)

[مسائلى در لباس نمازگزار]

[س 428 نماز خواندن در لباسى كه شك در نجس بودن آن مى‌باشد]

س 428: آيا نماز خواندن در لباسى كه شك در نجس بودن آن دارم، صحيح است؟ ج: لباسى كه نجس بودن آن مشكوك است، محكوم به طهارت بوده و نماز خواندن با آن صحيح است.

[س 429 نماز خواندن در كمر بند چرمى]

س 429: آيا نماز خواندن در كمر بند چرمى كه از آلمان خريده‌ام و شك دارم كه از پوست طبيعى است يا مصنوعى و از پوست حيوان تذكيه شده است يا خير، اشكال شرعى دارد؟ نمازهايى كه با آن خوانده‌ام، چه حكمى دارد؟ ج: اگر شك در اين باشد كه آن چرم طبيعى است يا مصنوعى، نماز با آن اشكال ندارد، ولى اگر بعد از احراز چرم طبيعى بودن آن، شك در اين باشد كه آيا از حيوانى است كه شرعاً تذكيه شده يا خير، نجس نيست، ولى نماز با آن باطل است، و نمازهاى گذشته كه در حال جهل به اين حكم، خوانده‌ايد، قضا ندارد.

[س 430 اگر نمازگزار يقين داشته باشد كه نجاستى بر بدن يا لباسش وجود ندارد]

س 430: اگر نمازگزار يقين داشته باشد كه نجاستى بر بدن يا لباسش وجود ندارد و نماز بخواند. بعداً معلوم شود كه بدن يا لباس او نجس بوده است. آيا نماز وى باطل است؟ اگر در حين نماز متوجه نجاست شود، نماز او چه حكمى دارد؟ ج: اگر اصلاً علم به نجس بودن لباس يا بدن نداشته باشد و بعد از نماز متوجه آن شود، نماز او صحيح است و اعاده و قضا واجب نيست. ولى اگر در اثناء نماز متوجه آن شود، اگر براى وى ازالۀ نجاست از بدن يا در آوردن لباس نجس بدون ارتكاب عملى كه منافات با نماز دارد، ممكن باشد، بايد نجاست بدن را بر طرف يا لباس نجس را از خود دور كند و نماز خود را تكميل نمايد و اگر بر طرف كردن نجاست با حفظ حالت نماز براى او امكان ندارد و وقت هم وسعت دارد، واجب است كه نماز را قطع كند و با بدن و لباس پاك آن را اعاده نمايد.

[س 431 نماز با پوست حيوانى كه تذكيۀ آن مشكوك بوده]

س 431: فردى از مقلدين يكى از مراجع، مدت زمانى نماز خود را با پوست حيوانى كه تذكيۀ آن مشكوك بوده و نماز با آن صحيح نيست، مى‌خوانده است. طبق نظر مرجع تقليد او، اگر جزئى از حيوان حرام گوشت همراه او باشد، احتياط واجب اعادۀ نماز خوانده شده است، آيا حيوانى كه تذكيۀ آن مشكوك است، حكم حيوان حرام گوشت را دارد؟ ج: حيوانى كه تذكيه آن مشكوك است، از لحاظ حرمت خوردن گوشت و عدم جواز نماز با پوست آن، در حكم ميته است، ولى نجس نيست، و نمازهاى گذشته اگر با جهل به اين حكم، انجام گرفته است، محكوم به صحت است.

[س 432 زنى در اثناى نماز متوجه مى‌شود كه مقدارى از موهايش پيداست]

432: زنى در اثناى نماز متوجه مى‌شود كه مقدارى از موهايش پيداست و فوراً آن را مى‌پوشاند، آيا نماز خود را بايد دوباره بخواند يا خير؟ ج: تا زمانى كه ظاهر شدن مو عمدى نباشد، اعاده واجب نيست.

[س 433 تطهير مخرج بول با سنگ]

س 433: شخصى به علت اضطرار مجبور به تطهير مخرج بول با سنگ يا چوب و يا هر چيز ديگرى مى‌شود

نام کتاب : رساله توضیح المسایل ( مراجع ) نویسنده : خمینی، روح الله و سایر مراجع    جلد : 1  صفحه : 479
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست