responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : رساله توضیح المسایل ( مراجع ) نویسنده : خمینی، روح الله و سایر مراجع    جلد : 1  صفحه : 455

شرط دوم

[مسأله 815 لباس نمازگزار بايد مباح باشد]

مسأله 815 لباس نمازگزار بايد (1) مباح باشد (2) و كسى كه مى‌داند پوشيدن لباس غصبى حرام است (3) ، اگر عمداً در لباس غصبى يا در لباسى كه نخ يا دگمه يا چيز ديگر آن غصبى است نماز بخواند (4) ، بايد آن نماز را با لباس غير غصبى اعاده نمايد (5) .

(1) فاضل: بنا بر احتياط واجب بايد. .

زنجانى: به احتياط مستحب بايد. .

(2) سيستانى: لباس نمازگزار كه با آن عورتين خود را مى‌پوشاند بايد بنا بر احتياط واجب مباح باشد. .

(3) خوئى، تبريزى، سيستانى: يا اين كه از روى تقصير حكم مسأله را نداند اگر عمداً در آن لباس نماز بخواند (سيستانى، تبريزى: بنا بر احتياط) باطل است ولى در چيزهايى كه به تنهايى عورت را نمى‌پوشاند و هم چنين چيزهايى كه فعلاً نمازگزار آنها را نپوشيده، مانند دستمال بزرگ يا لنگى كه در جيب گذاشته شود، اگر چه بشود عورت را با آنها پوشانيد، و هم چنين چيزهايى كه نمازگزار آنها را پوشيده ولى ساتر مباح ديگرى دارد، در تمام اين صُوَر غصبى بودن آنها به نماز ضررى ندارد، هر چند احتياط در ترك است.

بهجت: اگر عمداً در لباس غصبى نماز بخواند بنا بر احتياط بايد آن نماز را دوباره با لباس غير غصبى بخواند گرچه با تحقّق قصد قربت، أظهر صحّت نماز است. و در صورت غصبى بودن چيزهايى كه به تنهايى عورت را نمى‌پوشاند مثل عرقچين و هم چنين چيزهايى كه نمازگزار آنها را پوشيده ولى ساتر مباح ديگر دارد نيز همين حكم جارى است.

نورى: اگر عمداً در لباس غصبى نماز بخواند باطل است و هم چنين در لباسى كه نخ يا تكمه يا چيز ديگر آن غصبى است نماز بخواند بنا بر احتياط واجب بايد آن نماز را دوباره با لباس غير غصبى بخواند.

(4) گلپايگانى، صافى: باطل است.

فاضل: بنا بر احتياط واجب نمازش باطل است. .

زنجانى: در صورتى كه لباس به حركت نمازگزار حركت كند نمازش بنا بر احتياط مستحب باطل است.

(5) فاضل: و همين طور است اگر كسى از روى تقصير نداند كه پوشيدن لباس غصبى حرام است.

مكارم: مسأله لباس نمازگزار بنا بر احتياط واجب بايد مباح باشد و اگر عمداً در لباس غصبى نماز بخواند حتّى اگر نخ يا دكمۀ آن غصبى باشد، نماز را اعاده كند ولى اگر نمى‌دانست غصبى است و با آن نماز خواند نمازش صحيح است، هم چنين اگر قبلاً مى‌دانسته غصبى است و بعد فراموش كرده مگر اين كه غاصب خود نمازگزار باشد به اين معنى كه چيزى را غصب كرده و بعد فراموش نموده و با آن نماز خوانده است در اينجا احتياط واجب آن است كه اعاده نمايد.

[مسأله 816 كسى كه مى‌داند پوشيدن لباس غصبى حرام است]

مسأله 816 كسى كه مى‌داند پوشيدن لباس غصبى حرام است، ولى نمى‌داند نماز را باطل مى‌كند (1) ، اگر عمداً با لباس غصبى نماز بخواند (2) بايد آن نماز را با لباس غير غصبى بخواند.

اين مسأله، در رسالۀ آيت اللّٰه مكارم نيست

نام کتاب : رساله توضیح المسایل ( مراجع ) نویسنده : خمینی، روح الله و سایر مراجع    جلد : 1  صفحه : 455
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست