responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : رساله توضیح المسایل ( مراجع ) نویسنده : خمینی، روح الله و سایر مراجع    جلد : 1  صفحه : 448

سيستانى: مسأله اگر كسى از روى ندانستن مسأله با بدن يا لباس نجس نماز خوانده، و در فراگيرى مسأله كوتاهى ننموده باشد، لازم نيست نمازش را اعاده و يا قضا نمايد.

زنجانى: مسأله كسى كه به جهت عدم آگاهى از مسأله شرعى، نجس بودن چيزى را نداند، بلكه در آن شك يا غفلت يا علم به خلاف داشته باشد؛ مانند كسى است كه نداند نماز خواندن در لباس يا بدن نجس باطل است كه حكم آن در مسأله قبل گذشت.

[مسأله 802 اگر نداند كه بدن يا لباسش نجس است]

مسأله 802 اگر (1) نداند كه بدن يا لباسش نجس است (2) و بعد از نماز بفهمد نجس بوده نماز او صحيح است (3) ، ولى احتياط مستحب آن است كه اگر وقت دارد، دوباره آن نماز را بخواند.

(1) زنجانى: اگر با آگاهى از مسألۀ شرعى. .

(2) سيستانى: اگر كسى يقين دارد كه بدن يا لباسش نجس نيست. .

(3) خوئى، سيستانى، تبريزى، مكارم، بهجت: بقيه مسأله ذكر نشده.

[مسأله 803 اگر فراموش كند كه بدن يا لباسش نجس است]

مسأله 803 اگر فراموش كند كه بدن يا لباسش نجس است و در بين نماز يا بعد از آن (1) يادش بيايد (2) بايد نماز را دوباره بخواند و اگر وقت گذشته قضا نمايد.

(1) زنجانى: قبل از گذشتن وقت، يادش بيايد نماز را دوباره بخواند، بلكه اگر وقت هم گذشته بنا بر احتياط نماز را قضا كند.

(2) سيستانى: چنانچه فراموشى او از روى اهمال و بى‌اعتنايى بوده، بايد بنا بر احتياط لازم نماز را دوباره بخواند، و اگر وقت گذشته قضا نمايد، و در غير اين صورت لازم نيست نماز را دوباره بخواند ولى اگر در ميان نماز يادش بيايد، بايد به دستورى كه در مسألۀ بعد گفته مى‌شود، عمل كند.

مساله 804 كسى كه در وسعت وقت مشغول نماز است، اگر در بين نماز، بدن يا لباس او نجس شود (1)

و پيش از آن كه چيزى از نماز را با نجاست بخواند، ملتفت شود كه نجس شده، يا بفهمد بدن يا لباس او نجس است (2) و شك كند كه همان وقت نجس شده يا از پيش نجس بوده (3) ، در صورتى كه آب كشيدن بدن يا لباس يا عوض كردن لباس يا بيرون آوردن آن، نماز را به هم نمى‌زند، بايد (4) در بين نماز بدن يا لباس را آب بكشد يا لباس را عوض نمايد يا اگر چيز ديگرى عورت او را پوشانده، لباس را بيرون آورد (5) ، ولى چنانچه طورى باشد كه اگر بدن يا لباس را آب بكشد يا لباس را عوض كند يا بيرون آورد، نماز به هم مى‌خورد و اگر لباس را بيرون آورد برهنه مى‌ماند (6) ، بايد نماز را بشكند و با بدن و لباس پاك نماز بخواند. (7)

(1) بهجت: و نجس طورى نباشد كه نماز با آن بى‌اشكال باشد (كه بعداً خواهد آمد) بلكه طورى نجس شود كه نماز خواندن با آن صحيح نباشد. .

(2) فاضل: اگر در بين نماز، بدن يا لباس او نجس شود و پيش از آن كه چيزى از نماز را با لباس نجس بخواند، متوجه شود كه بدن يا لباس نجس است. .

نام کتاب : رساله توضیح المسایل ( مراجع ) نویسنده : خمینی، روح الله و سایر مراجع    جلد : 1  صفحه : 448
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست