responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : رساله توضیح المسایل ( مراجع ) نویسنده : خمینی، روح الله و سایر مراجع    جلد : 1  صفحه : 421

فضيلت نماز مغرب از غروب است تا ناپديد شدن «حُمرۀ مغربيّه» (رنگ سرخى كه بعد از غروب آفتاب در مغرب ظاهر مى‌شود) و وقت فضيلت نماز عشا از موقعى است كه سرخى مزبور ناپديد مى‌شود تا يك سوم از شب و وقت فضيلت نماز صبح از اول طلوع فجر يعنى سپيدۀ صبح است تا موقعى كه هوا روشن شود.

نمازهايى كه بايد به ترتيب خوانده شود

[مسأله 755 انسان بايد نماز عصر را بعد از نماز ظهر بخواند]

مسأله 755 انسان بايد نماز عصر را بعد از نماز ظهر و نماز عشا را بعد از نماز مغرب بخواند و اگر عمداً (1) نماز عصر را پيش از نماز ظهر و نماز عشا را پيش از نماز مغرب بخواند، باطل است.

(1) زنجانى: اگر با علم و عمد. .

[مسأله 756 اگر به نيّت نماز ظهر مشغول نماز شود]

مسأله 756 اگر به نيّت نماز ظهر مشغول نماز شود و در بين نماز يادش بيايد كه نماز ظهر را خوانده است، نمى‌تواند نيّت را به نماز عصر برگرداند (1) بلكه بايد نماز را بشكند (2) و نماز عصر را بخواند و همين طور است در نماز مغرب و عشا (3) .

(1) مكارم: و نماز او باطل است، هم چنين در مورد نماز مغرب و عشا، اما اگر نيّت نماز عصر كند و بعد متوجه شود كه نماز ظهر را نخوانده هر جاى نماز باشد مى‌تواند نيّت خود را به ظهر برگرداند، هم چنين اگر شروع به نماز عشا كرده و متوجّه شود نماز مغرب را نخوانده اگر قبل از ركوع ركعت چهارم متوجه شود نيّت را برمى‌گرداند، ولى اگر بعد از ركوع ركعت چهارم متوجّه شود نماز را به نيّت عشا تمام مى‌كند، بعداً نماز مغرب را مى‌خواند و احتياطاً نماز عشا را نيز اعاده كند.

زنجانى: بلكه بايد نماز عصر را جداگانه بخواند و همين طور است در نماز مغرب و عشا.

(2) بهجت: نمى‌تواند نيّت را به نماز عصر برگرداند، مگر اين كه قصدش اين بوده كه نمازى را كه بر او واجب است بخواند و اشتباهاً كلمۀ ظهر را در نيّت آورده است و يا اين كه خيال كرده ظهر را بايد بخواند؛ و در صورت جايز نبودن عدول، بايد نماز را بشكند. .

(3) نورى: و اين مطلب بر اين اساس است كه عدول از سابق به لاحق جايز نيست، ولى عكس آن جايز است.

[مسأله 757 اگر در بين نماز عصر يقين كند كه نماز ظهر را نخوانده است]

مسأله 757 اگر در بين نماز عصر يقين كند كه نماز ظهر را نخوانده است و نيّت را به نماز ظهر برگرداند (1) و داخل ركن شود و بعد يادش بيايد كه نماز ظهر را خوانده بوده، نمازش باطل است و بايد نماز عصر را بخواند ولى اگر پيش از داخل شدن در ركن يادش بيايد بايد نيّت را به نماز عصر برگرداند و آن چه به نيّت ظهر خوانده دوباره به نيّت عصر بخواند و نمازش صحيح است.

اين مسأله، در رسالۀ آيت اللّٰه بهجت نيست

(1) گلپايگانى، صافى: چنانچه يادش بيايد كه نماز ظهر را خوانده بوده بنا بر احتياط واجب بايد نيّت را به نماز عصر برگرداند و بعد از تمام كردن نماز، دوباره نماز عصر را بخواند مگر آن كه پيش از به جا آوردن جزئى از اجزاء به قصد ظهر يادش بيايد، كه در اين صورت نماز را به نيّت عصر تمام مى‌كند و اعاده لازم نيست.

نام کتاب : رساله توضیح المسایل ( مراجع ) نویسنده : خمینی، روح الله و سایر مراجع    جلد : 1  صفحه : 421
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست