responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : رساله توضیح المسایل ( مراجع ) نویسنده : خمینی، روح الله و سایر مراجع    جلد : 1  صفحه : 396

داشته و عمداً خود را جنب كرده و با تيمّم نماز خوانده است. دوم: در جايى كه عمداً به جستجوى آب نرود و در تنگى وقت با تيمم نماز بخواند و بعد بفهمد اگر جستجو مى‌كرد آب پيدا مى‌شد. سوّم: آن كه مى‌دانسته يا گمان داشته كه دسترسى به آب ندارد و آبى را كه داشته ريخته و تلف كرده است.

زنجانى: مسأله در مواردى كه انسان مى‌توانسته است نماز خود را با وضو يا غسل بخواند ولى اختياراً كارى كرده است كه ناچار شده با تيمم نماز بخواند، بهتر است نماز خود را دوباره بخواند؛ مانند موارد زير: اول: آن كه از استعمال آب ترس داشته و عمداً خود را جنب كرده و با تيمم نماز خوانده است. دوم: آن كه مى‌دانسته يا احتمال مى‌داده كه آب پيدا نمى‌كند و عمداً خود را جنب كرده و با تيمم نماز خوانده است. سوم: آن كه عمداً در جستجوى آب نرود و در آخر وقت با تيمم نماز بخواند و بعد بفهمد يا احتمال دهد كه اگر جستجو مى‌كرد آب پيدا مى‌شد. چهارم: آن كه آب در اختيار داشته و عمداً نماز را تأخير بيندازد تا آب از دست برود و در آخر وقت با تيمم نماز بخواند. پنجم: آن كه مى‌دانسته يا احتمال مى‌داده كه آب پيدا نمى‌شود و آبى را كه داشته ريخته است.

احكام تيمم (استفتاءات از مقام معظم رهبرى)

[س 200 چيزهائى مثل خاك، گچ، سنگ كه تيمم بر آنها صحيح است]

س 200: اگر چيزهائى مثل خاك، گچ، سنگ كه تيمم بر آنها صحيح است، به ديوار چسبيده باشند، آيا تيمم بر آنها صحيح است يا آن كه حتماً بايد بر روى زمين باشند؟ ج: در صحت تيمم، بودن آنها بر روى زمين شرط نيست.

[س 201 جنب بر اثر عدم امكان رسيدن به حمام جنابتش استمرار داشته باشد]

201: در صورتى كه جنب بر اثر عدم امكان رسيدن به حمام، چند روزى جنابتش استمرار داشته باشد، اگر بعد از نمازى كه با تيمم بدل از غسل خوانده است، حدث اصغرى از او سر بزند، آيا براى نماز بعدى بايد دوباره تيمم بدل از غسل نمايد؟ يا آن كه همان تيمم اول از جهت جنابت كفايت مى‌كند، و براى نمازهاى بعدى از جهت حدث اصغر وضو يا تيمم واجب است؟ ج: شخص جنب پس از آن كه به طور صحيح تيمم بدل از غسل جنابت كرد، اگر حدث اصغر از او سر بزند، تا زمانى كه عذرِ شرعىِ مجوز تيمم بر طرف نشده است، بنا بر احتياط واجب بايد براى اعمال مشروط به طهارت، تيمم بدل از غسل نمايد و وضو هم بگيرد و اگر معذور از وضو باشد بايد تيمم ديگرى بدل از آن نمايد.

[س 202 تيمم بدل از غسل]

س 202: آيا تيمم بدل از غسل همان احكام قطعى و ثابت غسل را دارد؟ به اين معنى كه آيا با آن داخل مسجد شدن جايز است؟ ج: ترتيب همۀ آثار شرعى غسل بر تيمم بدل از غسل جايز است، مگر اين كه تيمم بدل از غسل به علت تنگى وقت باشد.

[س 203 مجروحين جنگى]

س 203: شخصى كه از مجروحين جنگى است و بر اثر قطع نخاع قادر به كنترل ادرار خود نيست، آيا مى‌تواند به اين دليل كه حمام رفتن براى او كمى مشقت دارد، براى انجام اعمال مستحبى مانند غسل جمعه و زيارت و غير آنها تيمم بدل از غسل نمايد؟

نام کتاب : رساله توضیح المسایل ( مراجع ) نویسنده : خمینی، روح الله و سایر مراجع    جلد : 1  صفحه : 396
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست