responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : رساله توضیح المسایل ( مراجع ) نویسنده : خمینی، روح الله و سایر مراجع    جلد : 1  صفحه : 379

گلپايگانى، صافى: مسأله تيمّم به خاك و ريگ و كلوخ و سنگ صحيح است ولى احتياط مستحبّ آن است كه اگر خاك ممكن باشد به چيز ديگر تيمّم نكند و اگر خاك نباشد با ريگ، و اگر ريگ نباشد با كلوخ و چنانچه كلوخ هم نباشد، با سنگ تيمّم نمايد.

خوئى، تبريزى: اگر خاك نباشد، با ريگ يا كلوخ، و چنانچه ريگ و كلوخ هم نباشد با سنگ تيمّم نمايد.

سيستانى: اگر خاك نباشد، با ماسۀ بسيار نرمى كه خاك بر آن صدق كند؛ و اگر ممكن نباشد با كلوخ و اگر ممكن نباشد با ريگ و چنانچه ريگ و كلوخ هم نباشد با سنگ تيمم نمايد.

مكارم: مسأله تيمّم بر چند چيز جايز است: خاك، شن، ريگ، كلوخ (خاكهاى به هم چسبيده) و سنگ، به شرط اين كه پاك باشند و مختصر غبارى لا اقل بر آنها باشد.

زنجانى: مسأله در حال اختيار تيمم بايد به خاك يا چيزهايى كه از زمين بوده و پودر شده؛ مانند سنگ پودر شده و گچ پودر شده صورت گيرد، و تيمم به گچ و آهك پخته و آجر پخته كه پودر شده است در حال اختيار جايز است.

[مسأله 685 تيمّم بر سنگ گچ و سنگ آهك و سنگ مرمر سياه ]

مسأله 685 تيمّم بر سنگ گچ و سنگ آهك و سنگ مرمر سياه و ساير اقسام سنگها صحيح است ولى تيمّم به جواهر مثل سنگ عقيق و فيروزه باطل مى‌باشد (1) و احتياط واجب آن است كه با بودن خاك يا چيز ديگرى كه تيمّم به آن صحيح است، به گچ و آهك پخته هم تيمّم نكند و اگر دسترسى به خاك و مانند آن ندارد و امر داير است بين گچ يا آهك پخته و بين غبار يا گل بايد به احتياط واجب جمع كند بين تيمّم به هر دو.

(1) نورى: بقيه مسأله ذكر نشده.

فاضل: و احتياط واجب آن است كه به گچ و آهك پخته هم تيمّم نكند. [پايان مسأله]

مكارم: و احتياط واجب آن است كه بر گچ و آهك پخته و هم چنين بر آجر و سفال تيمّم نكند. [پايان مسأله

گلپايگانى، صافى: مسأله تيمّم بر سنگ گچ و سنگ آهك صحيح است و با بودن چيزى كه تيمّم بر آن صحيح است، أحوط آن است كه به گچ و آهك پخته تيمّم نكند، (گلپايگانى: ولى به سنگ معدنى مثل سنگ عقيق تيمّم باطل مى‌باشد) .

خوئى، تبريزى: مسأله تيمّم بر سنگ گچ و سنگ آهك صحيح است و بنا بر احتياط واجب (تبريزى: بنا بر احتياط) در حال اختيار به گچ و آهك پخته (خوئى: و آجر پخته) و به سنگ معدن مثل سنگ عقيق تيمّم ننمايند.

زنجانى: مسأله تيمّم بر سنگ و هر چيزى كه مانند سنگ با زدن دست هيچ چيزى از آن به دست نمى‌چسبد، در حال اختيار يا غير اختيار جايز نيست و كسى كه تنها سنگ در اختيار دارد، بنا بر احتياط مستحب با آن تيمم نموده و نماز بخواند ولى بايد بعداً نماز را قضا نمايد. سنگ گچ و سنگ آهك حكم ساير سنگها را دارد و تيمم به جواهر؛ مانند عقيق، هر چند پودر شده باشد، جايز نيست.

نام کتاب : رساله توضیح المسایل ( مراجع ) نویسنده : خمینی، روح الله و سایر مراجع    جلد : 1  صفحه : 379
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست