[س 222 دخول در حرم امامزادگان براى زنى كه در حال حيض و يا نفاس است]
س 222: آيا جايز است زنى كه در حال حيض و يا نفاس است داخل حرم امامزادگان «عليهم السلام» شود؟ ج: جايز است.
[س 223 زنى كه عمل كورتاژ سقط جنين را انجام داده]
س 223: زنى كه عمل كورتاژ (سقط جنين) را انجام داده، در حال نفاس است يا خير؟ ج: بعد از سقط جنين و لو به صورت علقه باشد اگر خونى را مشاهده كرد، محكوم به نفاس است.
[س 224 خونى كه زن در سن يائسگى مىبيند]
س 224: خونى كه زن در سن يائسگى مىبيند، چه حكمى دارد؟ و وظيفه شرعى او چيست؟ ج: محكوم به استحاضه است.
[س 225 استفاده از داروهاى ضد حاملگى]
س 225: يكى از راههاى جلوگيرى از حاملگىهاى ناخواسته، استفاده از داروهاى ضد حاملگى است. زنهايى كه از اين داروها استفاده مىكنند لكههاى خونى را در ايام عادت و غير آن مشاهده مىكنند. اين لكهها چه حكمى دارد؟ ج: اگر اين لكهها واجد شرايط شرعى حيض نباشد، حكم حيض را ندارد، بلكه محكوم به استحاضه است.
غسل مسّ ميّت
[مسأله 521 اگر كسى بدن انسان مردهاى را كه سرد شده و غسلش ندادهاند مسّ كند]
مسأله 521 اگر كسى بدن انسان مردهاى را كه سرد شده (1) و غسلش ندادهاند مسّ كند يعنى جايى از بدن خود را به آن برساند بايد غسل مسّ ميّت نمايد (2) ، چه در خواب مسّ كند چه در بيدارى با اختيار مسّ كند يا بىاختيار (حتى اگر ناخن و استخوان او به ناخن و استخوان ميّت برسد بايد غسل كند (3)) ولى اگر حيوان مردهاى را مسّ كند غسل بر او واجب نيست (4) .
(1) بهجت: چه مسلمان باشد چه كافر. .
(2) مكارم: خواه با اختيار باشد يا بىاختيار، حتى اگر ناخن او به ناخن ميّت برسد غسل واجب است. [پايان مسأله]
(3) اراكى: و اين حكم اختصاص به مُردۀ انسان دارد.
نورى: بايد بنا بر احتياط واجب غسل كند. .
زنجانى: بنا بر احتياط بايد غسل كند. .
[قسمت داخل پرانتز در رساله آيت اللّٰه بهجت نيست]
(4) بهجت: و اگر وظيفه به جاى غسل، تيمم دادن ميّت است اگر بعد از تيمّم، كسى به ميّت مثلاً دست بزند بنا بر اظهر غسل كردن بر او واجب نمىشود اگر چه احتياط مستحبّ اين است كه غسل كند.
[مسأله 522 براى مسّ مردهاى كه تمام بدن او سرد نشده غسل واجب نيست]
مسأله 522 براى مسّ مردهاى كه تمام بدن او سرد نشده، غسل واجب نيست اگر چه جايى را كه سرد شده مسّ نمايد.
[مسأله 523 اگر موى خود را به بدن ميّت برساند]
مسأله 523 اگر موى خود را به بدن ميّت برساند (1) يا بدن خود را به موى ميّت يا موى خود را به موى ميّت برساند (2) ، غسل واجب نيست (3) .
(1) مكارم: يا دست به موى ميّت برساند احتياط واجب آن است كه غسل كند.
(2) خوئى: چنانچه مو به حدّى بلند باشد كه عرفاً مسّ ميّت بر او صدق نكند. .
(3) فاضل: مگر اين كه آن قدر موى كوتاه باشد كه مسّ ميت بر آن صدق بنمايد.