responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : رساله توضیح المسایل ( مراجع ) نویسنده : خمینی، روح الله و سایر مراجع    جلد : 1  صفحه : 305

مسأله اختصاصى

فاضل: مسأله 514 بين نفاس و حيض كه زن بعد از آن مى‌بيند بايد ده روز فاصله باشد پس خونى كه زن قبل از گذشت ده روز از گذشت ايام نفاس مى‌بيند استحاضه است هر چند در ايام عادت باشد و در مورد لزوم فاصله شدن ده روز پاكى بين حيض سابق و نفاس اشكال است و احتياط ترك نشود.

احكام بانوان (استفتاءات از مقام معظم رهبرى)

[س 216زنى كه از ذريّۀ پيامبر اكرم صلى اللّٰه عليه و آله است]

س 216: مادرم از ذريّۀ پيامبر اكرم «صلى اللّٰه عليه و آله» است. آيا من نيز از سادات محسوب مى‌شوم؟ آيا مى‌توانم عادت ماهيانه‌ام را تا شصت سالگى، حيض قرار دهم و در آن ايام نماز و روزه خود را انجام ندهم؟ ج: زنى كه پدرش هاشمى نيست هر چند مادرش از سادات باشد اگر بعد از پنجاه سالگى خونى را مشاهده كند، محكوم به استحاضه است.

[س 217 اگر زنى كه به خاطر نذر روزۀ روز معينى روزه دار است]

س 217: اگر زنى كه به خاطر نذر روزۀ روز معينى روزه دار است، در حال روزه حيض شود، چه تكليفى دارد؟ ج: روزه‌اش با عادت شدن، و لو در يك جزء از روز باشد، باطل مى‌شود و قضاى آن روز بعد از پاك شدن بر او واجب است.

[س 218 لكه‌هايى كه زن بعد از يقين به پاك شدن مى‌بيند]

س 218: لكه‌هايى كه زن بعد از يقين به پاك شدن مى‌بيند، با توجه به اين كه آن لكه‌ها نه اوصاف خون را دارند و نه خون مخلوط با آب را، چه حكمى دارد؟ ج: اگر خون نباشد حكم حيض را ندارد، و اگر خون باشد اگر چه به صورت لكّه‌هاى زرد رنگ و از ده روز تجاوز نكند همه آن لكّه‌ها محكوم به حيض است، و تشخيص اين موضوع به عهدۀ زن است.

[س 219 جلوگيرى از عادت ماهيانه به وسيلۀ دارو]

س 219: جلوگيرى از عادت ماهيانه به وسيلۀ دارو به خاطر روزۀ ماه رمضان چه حكمى دارد؟ ج: اشكال ندارد.

[س 220 اگر زنى در ايام باردارى به خون ريزى كمى مبتلا شود]

س 220: اگر زنى در ايام باردارى به خون ريزى كمى مبتلا شود ولى باعث سقط حمل او نگردد، آيا غسل بر او واجب مى‌شود يا خير؟ وظيفۀ او چيست؟ ج: خونى كه زن در ايام باردارى مى‌بيند اگر صفات و شرائط حيض را داشته باشد، و يا در زمان عادت بوده و سه روز اگر چه در باطن استمرار داشته باشد خون حيض است و الا استحاضه خواهد بود.

[س 221 زنى داراى عادت ماهيانه معينى مثلاً هفت روز است]

س 221: زنى داراى عادت ماهيانه معينى مثلاً هفت روز است، به علت گذاشتن دستگاه جلوگيرى از حاملگى، هر بار دوازده روز خون مى‌بيند. آيا خونى كه از روز هفتم به بعد مى‌بيند خون حيض است يا استحاضه؟ ج: اگر خون تا روز دهم قطع نشود، خونى كه در ايام عادت مى‌بيند خون حيض است و باقى استحاضه خواهد بود.

نام کتاب : رساله توضیح المسایل ( مراجع ) نویسنده : خمینی، روح الله و سایر مراجع    جلد : 1  صفحه : 305
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست