responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : رساله توضیح المسایل ( مراجع ) نویسنده : خمینی، روح الله و سایر مراجع    جلد : 1  صفحه : 286

به يك اندازه باشد، تمام روزهايى كه خون ديده با روزهاى وسط كه پاك بوده عادت حيض او مى‌شود (8) و لازم نيست روزهايى كه در وسط پاك بوده در هر دو ماه به يك اندازه باشد. مثلاً اگر ماه اول، از روز اول ماه تا سوم خون ببيند و دو روز پاك شود و دوباره سه روز خون ببيند و ماه دوم، از يازدهم تا سيزدهم خون ببيند و دو روز يا بيشتر يا كمتر پاك شود و دوباره خون ببيند و روى هم از هشت روز بيشتر نشود (9) ، عادت او هشت روز مى‌شود. (10)

(1) خوئى، تبريزى، سيستانى: دو دسته‌اند.

. اين مسأله، در رسالۀ آيت اللّٰه بهجت نيست

(2) [مورد دوم، در رساله آيات عظام: خوئى، تبريزى و سيستانى نيست]

(3) زنجانى: دو ماه پشت سر هم چند روز از خونى كه مى‌بيند، نشانۀ حيض: قرمزى تيره يا سياهى و بقيه، نشانۀ استحاضه: قرمزى روشن يا زردى را دارد. .

(4) زنجانى: عدد عادت او مى‌شود. .

(5) زنجانى: مثلاً اگر يك ماه از اول ماه تا پايان روز پنجم و ماه بعد از يازدهم تا پايان روز پانزدهم. .

(6) خوئى، تبريزى، سيستانى: دوّم: . .

(7) سيستانى: و شمارۀ روزهايى كه خون ديده به يك اندازه باشد تمام روزهايى كه خون ديده عادت حيض او مى‌شود و بايد در روزهاى وسط كه پاك بوده احتياطاً كارهايى كه بر زن غير حايض واجب است انجام دهد و كارهايى كه بر حائض حرام است ترك نمايد، مثلاً اگر ماه اول از روز اول تا سوم خون ببيند و دو روز پاك شود و دو باره سه روز خون ببيند و ماه دوم از يازدهم تا سيزدهم خون ببيند و دو روز پاك شود و دوباره سه روز خون ببيند عادت او شش روز مى‌شود و امّا اگر در يك ماه مثلاً هشت روز خون ببيند و در ماه دوم چهار روز خون ديده و پاك شود و دوباره خون ببيند و مجموع ايّام خون با پاكى وسط هشت روز باشد در اين صورت اين زن صاحب عادت عدديّه نيست بلكه مضطربه حساب مى‌شود كه حكمش خواهد آمد.

(8) گلپايگانى، صافى: تمام روزهايى كه به طور متفرق خون ديده عادت او مى‌شود و در پاكى در بين، احتياط كند به ترك آن چه بر حائض حرام است و به جا آوردن عبادتهاى خود، ولى اگر روزهايى كه در وسط پاك بوده در هر دو ماه به يك اندازه نباشد، تحقّق عادت عدديه محلّ اشكال است. و ترك نشود احتياط به اين كه در روزهاى پاكى، جمع بين وظيفۀ طاهر و حائض كند و در روزهايى كه خون مى‌بيند، جمع بين وظيفۀ حائض و مستحاضه نمايد.

(9) خوئى: روى هم هشت روز بشود. .

(10) خوئى، تبريزى: و اگر در يك ماه مثلاً هشت روز خون ببيند و در ماه دوم چهار روز خون ديده و پاك شود و دوباره خون ببيند و مجموع ايّام خون با پاكى وسط هشت روز باشد، عادت او هشت روز خواهد بود.

زنجانى: سوم: زنى كه دو ماه پشت سر هم خون حيض ببيند و مدتى كمتر از ده روز پاك شود و دوباره خون ببيند و وقت ديدن خون در دو ماه فرق داشته باشد و مجموع خونهايى كه ديده بدون محاسبۀ زمانى كه پاك بوده در دو ماه به يك اندازه باشد و در هر ماه شرايط

نام کتاب : رساله توضیح المسایل ( مراجع ) نویسنده : خمینی، روح الله و سایر مراجع    جلد : 1  صفحه : 286
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست