مكارم: مسأله مستحبّ است انسان براى اين كه با طهارت باشد وضو بگيرد خواه نزديك وقت نماز باشد يا نه؛ و با آن وضو، مىتواند نماز بخواند.
[مسأله 321 كسى كه يقين دارد وقت داخل شده]
مسأله 321 كسى كه يقين دارد وقت داخل شده، اگر نيّت وضوى واجب كند و بعد از وضو بفهمد وقت داخل نشده، وضوى او صحيح است.
اين مسأله در رساله آيت اللّٰه فاضل نيست
[مسأله 322 مستحبّ است انسان براى نماز ميت و زيارت اهل قبور]
مسأله 322 مستحبّ است انسان براى نماز ميت و زيارت اهل قبور و رفتن به مسجد و حرم امامان عليهم السلام (1) وضو بگيرد و هم چنين براى همراه داشتن قرآن و خواندن و نوشتن آن و نيز براى مسّ حاشيۀ قرآن و براى خوابيدن، وضو گرفتن مستحبّ است و نيز مستحبّ است كسى كه وضو دارد دوباره وضو بگيرد و اگر براى يكى از اين كارها وضو بگيرد هر كارى را كه بايد با وضو انجام داد، مىتواند به جا آورد مثلاً مىتواند با آن وضو نماز بخواند.
(1) زنجانى: حرم معصومين عليهم السلام. .
مكارم: مسأله وضو گرفتن در چند جا مستحبّ است: براى خواندن قرآن، براى نماز ميّت و براى دعا و مانند آن و نيز مستحبّ است كسى كه وضو دارد براى خواندن نماز، تجديد وضو كند و هر گاه به قصد يكى از اين كارها وضو بگيرد تمام كارهايى را كه مشروط به وضو است مىتواند انجام دهد.
سيستانى: مسأله مستحب است كسى كه وضو دارد براى هر نماز دوباره وضو بگيرد و بعضى از فقهاء فرمودهاند مستحب است انسان براى نماز ميت و زيارت اهل قبور و رفتن به مسجد و حرم امامان عليهم السلام و براى همراه داشتن قرآن و خواندن و نوشتن آن و مسّ حاشيۀ قرآن و براى خوابيدن وضو بگيرد ولى مستحب بودن وضو در اين موارد ثابت نيست بلى اگر به احتمال مستحب بودنش وضو بگيرد وضويش صحيح است و هر كارى كه بايد با وضو انجام داد، مىتواند به جا آورد مثلاً مىتواند با آن وضو نماز بخواند.
چيزهايى كه وضو را باطل مىكند
[مسأله 323 هفت چيز وضو را باطل مىكند]
مسأله 323 هفت چيز (1) وضو را باطل مىكند: اول: بول (2) . دوم: غائط.
سوم: باد معده و روده كه از مخرج غائط خارج شود. (3) چهارم: خوابى كه به واسطۀ آن (4) چشم نبيند و گوش نشنود، ولى اگر چشم نبيند و گوش بشنود وضو باطل نمىشود. (5) پنجم: چيزهايى كه عقل را از بين مىبرد، مانند ديوانگى و مستى و بىهوشى. (6) ششم: استحاضۀ زنان، كه بعداً گفته مىشود. هفتم: كارى كه براى آن بايد غسل كرد مانند جنابت (7) .
(1) مكارم: هشت چيز. .
(2) بهجت: و در حكم بول است رطوبتى كه انسان نداند بول است يا نه اگر قبل از استبراء كردن از او خارج شود. .
سيستانى: و در حكم بول است ظاهراً بلل مشتبهى كه از انسان بعد از بول و قبل از استبراء خارج مىشود. .
(3) بهجت: و يا از غير مخرج، اگر اين عنوان بر آن، صدق نمايد. .
(4) مكارم: خوابى كه بر عقل غلبه كند و به واسطۀ آن. .
(5) بهجت: و هم چنين است اگر گوش هم نشنود ولى نخوابيده باشد، مثل اين كه به ادامۀ فكر سابق مشغول باشد. .