responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : رساله توضیح المسایل ( مراجع ) نویسنده : خمینی، روح الله و سایر مراجع    جلد : 1  صفحه : 187

[مسأله 318 جلوگيرى بچه و ديوانه از مسّ خطّ قرآن واجب نيست]

مسأله 318 جلوگيرى بچه و ديوانه از مسّ خطّ قرآن (1) واجب نيست، ولى اگر مسّ نمودن آنان بى‌احترامى به قرآن (2) باشد، بايد از آنان جلوگيرى كنند.

(1) (2) زنجانى: قرآن و مانند آن. .

مكارم: مسأله هر گاه ديوانه يا بچه‌اى بدون وضو دست به خطّ قرآن مى‌زند جلوگيرى او واجب نيست، اما اگر كارى كنند كه بى‌احترامى به قرآن باشد، بايد از آنها جلوگيرى كرد.

[مسأله 319 كسى كه وضو ندارد]

مسأله 319 كسى كه وضو ندارد، حرام است (1) اسم خداوند متعال (2) را به هر زبانى نوشته شده باشد مسّ نمايد (3) . و هم چنين است بنا بر احتياط واجب مسّ اسم مبارك پيغمبر صلى اللّٰه عليه و آله و سلم و امام عليه السلام و حضرت زهرا عليها السلام. (4)

(1) خوئى، سيستانى: بنا بر احتياط واجب حرام است. .

زنجانى، تبريزى: بنا بر احتياط حرام است. .

(2) خوئى، سيستانى، زنجانى: و صفات خاصۀ او را. .

(3) زنجانى: مگر پولى كه بر آن نام خدا نوشته شده باشد كه دست زدن به آن اشكال ندارد. .

مكارم: (بنا بر احتياط واجب) و مسّ اسم مبارك پيامبر صلى اللّٰه عليه و آله و سلم و ائمّۀ هدىٰ عليهم السلام و حضرت زهرا عليها السلام نيز اگر هتك حرمت و بى‌احترامى باشد حرام است.

(4) اراكى، نورى: مسّ اسم مبارك پيغمبر صلى اللّٰه عليه و آله و سلم و امام عليه السلام و حضرت زهرا عليها السلام اگر (نورى: هتك و) بى‌احترامى به آنان باشد حرام است. وگرنه احتياط مستحبّ آن است كه مسّ نكند.

خوئى، سيستانى، تبريزى: بهتر آن است كه اسم مبارك پيغمبر صلى اللّٰه عليه و آله و سلم و امام عليه السلام و حضرت زهرا عليها السلام را هم مسّ ننمايد.

زنجانى: بنا بر احتياط مستحب نامهاى مبارك پيغمبر صلى اللّٰه عليه و آله و سلم و ائمه معصومين عليهم السلام و حضرت زهرا عليها السلام را هم مسح ننمايد.

فاضل: مسأله كسى كه وضو ندارد، بنا بر احتياط اسم خداوند متعال را به هر زبانى كه نوشته شده باشد مسّ ننمايد.

[مسأله 320 اگر پيش از وقت نماز به قصد اين كه با طهارت باشد وضو بگيرد]

مسأله 320 اگر پيش از وقت نماز به قصد اين كه با طهارت باشد وضو بگيرد يا غسل كند صحيح است (1) ، و نزديك وقت نماز هم اگر به قصد مهيّا بودن براى نماز وضو بگيرد اشكال ندارد (2) .

(1) فاضل: و نيز اگر به قصد قربت وضو بگيرد كافى است.

بهجت، نورى: بقيه مسأله ذكر نشده.

(2) تبريزى: و لكن نيّت واجب نكند.

زنجانى: مسأله اگر انسان به قصد اين كه با طهارت باشد وضو بگيرد يا غسل كند، صحيح است؛ اگر چه پيش از وقت نماز باشد.

سيستانى: مسأله وضو هر وقت بگيرد؛ چه قبل از وقت نماز، نزديك به آن يا با فاصله و چه بعد از دخول وقت، اگر به قصد قربت باشد صحيح است و نيت وجوب و استحباب لازم نيست بلكه اگر اشتباهاً نيت وجوب كند و بعد معلوم شود واجب بوده، وضو صحيح است.

نام کتاب : رساله توضیح المسایل ( مراجع ) نویسنده : خمینی، روح الله و سایر مراجع    جلد : 1  صفحه : 187
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست