responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : رساله توضیح المسایل ( مراجع ) نویسنده : خمینی، روح الله و سایر مراجع    جلد : 1  صفحه : 171

شرط هفتم

(1) : آن كه وقت براى وضو و نماز كافى باشد.

(1) مكارم: شرط ششم: . .

سيستانى: شرط پنجم. .

[مسأله 280 هر گاه وقت به قدرى تنگ است]

مسأله 280 هر گاه وقت به قدرى تنگ است كه اگر وضو بگيرد تمام نماز (1) يا مقدارى از آن (2) بعد از وقت خوانده مى‌شود، بايد تيمّم كند (3) ، ولى اگر براى وضو و تيمّم يك اندازه وقت لازم است، بايد وضو بگيرد.

(1) زنجانى: مى‌ترسد تمام نماز. .

(2) اراكى: هر چند يك ركعت آن. .

مكارم: تمام يا مقدارى از واجبات نماز. .

(3) مكارم: بقيۀ مسأله ذكر نشده.

بهجت: مسأله هر گاه وقت به قدرى تنگ باشد كه اگر وضو بگيرد تمام نماز بعد از وقت خوانده مى‌شود بايد تيمم كند، ولى اگر براى وضو و تيمم يك اندازه وقت لازم باشد بايد وضو بگيرد براى انجام يك ركعت با وضو و اگر با وضو وقت يك ركعت نماز و با تيمم وقت چهار ركعت را دارد مى‌تواند هر كدام را خواست انتخاب كند بنا بر اظهر.

[مسأله 281 كسى كه در تنگى وقت نماز بايد تيمم كند]

مسأله 281 كسى كه در تنگى وقت نماز بايد تيمم كند، اگر وضو بگيرد (1) صحيح است (2) چه براى آن نماز وضو بگيرد يا براى كار ديگر.

(1) اراكى، خوئى، گلپايگانى، زنجانى، بهجت، تبريزى، سيستانى، صافى: اگر به قصد قربت يا براى كار مستحبّى مثل خواندن قرآن وضو بگيرد. .

(2) اراكى: و اگر فقط براى خواندن آن نماز وضو بگيرد كه اگر نمى‌خواست نماز بخواند، وضو نمى‌گرفت، باطل است.

خوئى: و اگر با علم و عمد فقط براى خواندن آن نماز وضو بگيرد باطل است.

گلپايگانى، صافى: و اگر فقط براى خواندن آن نماز وضو بگيرد، به طورى كه فعلاً داعى او بر وضو گرفتن فقط آن نماز باشد، وضويش باطل است.

بهجت: ولى اگر براى خواندن آن نماز وضو بگيرد باطل است.

تبريزى: و اگر با علم و عمد فقط براى آن نماز وضو بگيرد كه مقدار يك ركعت يا بيشتر آن را در وقت درك مى‌كند باز صحيح است اگر چه در تأخير انداختن نماز معصيت كرده است.

زنجانى: اگر چه به جهت ترك تمام يا قسمتى از نماز در وقت گناه كرده است.

سيستانى: و هم چنين اگر براى خواندن آن نماز وضو بگيرد، مگر آن كه قصد قربت براى او حاصل نشود.

مكارم: هر گاه براى نماز وضو بگيرد باطل است، امّا اگر به قصد كار ديگرى مانند خواندن قرآن باشد صحيح است.

شرط هشتم:

آن كه به قصد قربت يعنى: براى انجام فرمان خداوند عالم (1) وضو بگيرد (2) و اگر براى خنك شدن يا به قصد ديگرى وضو بگيرد باطل است (3) .

(1) زنجانى: براى خداوند عالم. .

نام کتاب : رساله توضیح المسایل ( مراجع ) نویسنده : خمینی، روح الله و سایر مراجع    جلد : 1  صفحه : 171
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست