responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : رساله توضیح المسایل ( مراجع ) نویسنده : خمینی، روح الله و سایر مراجع    جلد : 1  صفحه : 162

موقعى كه پيش از وضو دست خود را مى‌شويد، بگويد: «اَللّٰهُمَّ اجْعَلْنِى (3) مِنَ التَّوّٰابِينَ وَ اجْعَلْني مِنَ المُتَطَهِّرِينَ» و در وقت مضمضه كردن يعنى آب در دهان گرداندن بگويد: «اَللّٰهُمَّ لَقِّني حُجَّتي يَوْمَ أَلْقٰاكَ وَ أَطْلِقْ لِسٰانِى بِذِكْرِكَ» و در وقت استنشاق يعنى آب در بينى كردن بگويد: «اَللّٰهُمَّ لا تُحَرِّمْ عَلَيَّ ريحَ الْجَنَّةِ وَ اجْعَلْني مِمَّنْ يَشُمُّ رِيحَهَا وَ رَوْحَهَا وَ طِيبَهٰا» و موقع شستن رو بگويد: «اَللّٰهُمَّ بَيِّضْ وَجْهِي يَوْمَ تَسْوَدُّ فِيهِ (4) الْوُجُوهُ وَ لاٰ تُسَوِّدْ وَجْهِي يَوْمَ تَبْيَضُّ فِيهِ (5) الْوُجُوهُ» و در وقت شستن دست راست بخواند: «اَللّٰهُمَّ اَعْطِنى كِتٰابي بِيَميني و الْخُلْدَ فِى الْجِنَانِ بِيَسٰاري وَ حٰاسِبْني حِسٰاباً يَسِيراً» و موقع شستن دست چپ بگويد: «اَللّٰهُمَّ لاٰ تُعْطِنِي كِتٰابِي بِشِمٰالي وَ لاٰ مِنْ وَ راءِ ظَهْرِي وَ لاٰ تَجْعَلْهَا مَغْلُولَةً اِلىٰ عُنُقي وَ اَعُوذُ بِكَ مِنْ مُقَطَّعٰاتِ النّيرٰانِ» و موقعى كه سر را مسح مى‌كند بگويد: «اَللّٰهُمَّ غَشِّني بِرَحْمَتِكَ وَ بَرَكٰاتِكَ و عَفْوِكَ» و در وقت مسح پا بخواند: «اَللّٰهُمَّ ثَبِّتْنِي عَلَى الصِّراطِ يَوْمَ تَزِلُّ فِيهِ الْاَقْدٰامُ وَ اجْعَلْ سَعْيِي في مٰا يُرْضِيكَ عَنّي يَا ذَا الْجَلالِ وَ الإِكْرَامِ» .

(1) مكارم: شايسته است. .

(2) [قسمت داخل پرانتز در رساله آيت اللّٰه اراكى نيست]

(3) خوئى، سيستانى، زنجانى: «بسم اللّٰه و باللّٰه اللهم اجعلنى. .

(4) [كلمۀ «فِيهِ» در رساله آيات عظام: خوئى، تبريزى و زنجانى نيست]

(5) [كلمۀ «فِيهِ» در رساله آيات عظام: خوئى، سيستانى، زنجانى و تبريزى نيست]

شرايط وضو

شرايط صحيح بودن وضو سيزده چيز (1) است:

شرط اول: آن كه آب وضو پاك باشد (2) .

شرط دوم: آن كه مطلق باشد (3) .

(1) خوئى، تبريزى، سيستانى، مكارم: چند چيز. .

(2) سيستانى: و بنا بر قولى، نبايد آلوده باشد به آن چه انسان از او متنفّر است مانند بول حيوانات حلال گوشت و مردار پاك و چرك زخم هر چند شرعاً پاك باشد و اين قول موافق احتياط است. .

(3) نورى: و معناى مطلق و مضاف در فصل آبها گذشت.

زنجانى: شرط دوم: آن كه با آب مطلق باشد.

بهجت: مسأله شرائط صحيح بودن وضو سيزده چيز است:1-آب وضو پاك باشد.

2-آب وضو مطلق باشد.3-وضو گرفتن مستلزم تصرف غاصبانه نباشد.4-ظرف آب وضو مباح باشد (غصبى نباشد) .5-ظرف آب وضو طلا و نقره نباشد.6-اعضاى وضو موقع شستن و مسح كردن پاك باشد.7-وقت براى وضو و نماز كافى باشد.8-به قصد قربت يعنى براى انجام فرمان خداوند عالم وضو بگيرد.9-ترتيب.10-موالات.11-مباشرت در اعمال وضو.12-استعمال آب ضرر نداشته باشد.13-در اعضاى وضو مانعى از رسيدن آب نباشد و تفصيل اينها به ترتيب در مسائل بعدى ذكر مى‌شود. شرط اول و دوم: آب وضو پاك و مطلق باشد.

[مسأله 265 وضو با آب نجس و آب مضاف باطل است]

مسأله 265 وضو با آب نجس و آب مضاف باطل است، اگر چه انسان نجس بودن

نام کتاب : رساله توضیح المسایل ( مراجع ) نویسنده : خمینی، روح الله و سایر مراجع    جلد : 1  صفحه : 162
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست