(4) [كلمۀ «فِيهِ» در رساله آيات عظام: خوئى، تبريزى و زنجانى نيست]
(5) [كلمۀ «فِيهِ» در رساله آيات عظام: خوئى، سيستانى، زنجانى و تبريزى نيست]
شرايط وضو
شرايط صحيح بودن وضو سيزده چيز (1) است:
شرط اول: آن كه آب وضو پاك باشد (2) .
شرط دوم: آن كه مطلق باشد (3) .
(1) خوئى، تبريزى، سيستانى، مكارم: چند چيز. .
(2) سيستانى: و بنا بر قولى، نبايد آلوده باشد به آن چه انسان از او متنفّر است مانند بول حيوانات حلال گوشت و مردار پاك و چرك زخم هر چند شرعاً پاك باشد و اين قول موافق احتياط است. .
(3) نورى: و معناى مطلق و مضاف در فصل آبها گذشت.
زنجانى: شرط دوم: آن كه با آب مطلق باشد.
بهجت: مسأله شرائط صحيح بودن وضو سيزده چيز است:1-آب وضو پاك باشد.
2-آب وضو مطلق باشد.3-وضو گرفتن مستلزم تصرف غاصبانه نباشد.4-ظرف آب وضو مباح باشد (غصبى نباشد) .5-ظرف آب وضو طلا و نقره نباشد.6-اعضاى وضو موقع شستن و مسح كردن پاك باشد.7-وقت براى وضو و نماز كافى باشد.8-به قصد قربت يعنى براى انجام فرمان خداوند عالم وضو بگيرد.9-ترتيب.10-موالات.11-مباشرت در اعمال وضو.12-استعمال آب ضرر نداشته باشد.13-در اعضاى وضو مانعى از رسيدن آب نباشد و تفصيل اينها به ترتيب در مسائل بعدى ذكر مىشود. شرط اول و دوم: آب وضو پاك و مطلق باشد.
[مسأله 265 وضو با آب نجس و آب مضاف باطل است]
مسأله 265 وضو با آب نجس و آب مضاف باطل است، اگر چه انسان نجس بودن