(2) زنجانى: و احتياط مستحب آن است كه تيمم نيز بنمايد. .
مكارم: مسح بايد روى پوست پا باشد و مسح كردن روى جوراب و كفش فايده ندارد، مگر در حال تقيه. و اگر به واسطه سرماى شديد يا ترس از دزد و درنده و مانند آن نتواند كفش يا جوراب را بيرون آورد كافى است روى آنها مسح كند. .
(3) زنجانى: بنا بر احتياط بايد. .
(4) گلپايگانى، صافى: و احتياط واجب آن است كه تيمّم هم بنمايد.
زنجانى، بهجت: و تيمّم هم بنمايد (بهجت: احتياطاً) .
[مسأله 260 اگر روى پا نجس باشد]
مسأله 260 اگر روى پا نجس باشد و نتواند براى مسح، آن را آب بكشد بايد تيمم نمايد. (1)
(1) بهجت: اگر جبيره ممكن نباشد بايد تيمم نمايد، و اگر جبيره ممكن بود، بايد هم وضوى جبيرهاى بگيرد و هم تيمّم كند بنا بر احوط.
مكارم: بنا بر احتياط واجب بايد چيز پاكى روى آن بيندازد و بر آن مسح كند و بعد تيمّم نمايد.
مسأله اختصاصى
بهجت: مسأله 262 تكرار مسح موجب بطلان وضو نيست خصوصاً اگر براى رعايت احتياط باشد، مگر آن كه از روى تشريع يا وسوسه باشد.
وضوى ارتماسى
[مسأله 261 وضوى ارتماسى]
مسأله 261 وضوى ارتماسى آن است كه انسان صورت و دستها را به قصد وضو با مراعات شستن از بالا به پايين در آب فرو برد؛ ليكن براى اين كه مسح سر و پاها با آب وضو باشد، بايستى در شستن ارتماسى دستها، قصد شستن وضويى، هنگام بيرون آوردن دستها از آب باشد و يا اين كه مقدارى از دست چپ را، باقى گذارد، تا آن را با دست راست، ترتيبى، بشويد.
گلپايگانى، بهجت، فاضل: مسأله وضوى ارتماسى آن است كه انسان صورت و دستها را به قصد وضو (فاضل: با مراعات شستن از بالا به پائين) در آب فرو برد يا آنها را در آب فرو برد و به قصد وضو بيرون آورد و اگر موقعى كه دستها را در آب فرو مىبرد نيّت وضو كند و تا وقتى كه آنها را از آب بيرون مىآورد و ريزش آب تمام مىشود به قصد وضو باشد وضوى او صحيح است (گلپايگانى، بهجت: و نيز اگر موقع بيرون آوردن از آب قصد وضو كند و تا وقتى كه ريزش آب تمام مىشود به قصد وضو باشد، وضوى او صحيح مىباشد) .
خوئى، تبريزى: مسأله وضوى ارتماسى آن است كه انسان صورت و دستها را به قصد وضو در آب فرو برد ولى مسح با ترى آن دست اشكال دارد، بنا بر اين دست چپ را نبايد ارتماسى شست.
سيستانى: مسأله وضوى ارتماسى آن است كه انسان صورت و دستها را به قصد وضو در آب فرو برد و ظاهر آن است كه مسح با ترى دستى كه ارتماسى شسته شده اشكال ندارد، هر چند خلاف احتياط است.
نورى: مسأله وضوى ارتماسى آن است كه انسان صورت و دستها را به قصد وضو در آب