نام کتاب : معاد و جهان پس از مرگ نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 1 صفحه : 291
مثلًا در قرآن درباره قوم سبأ- همان جمعيت متمدنى كه در سرزمين آباد «يمن»
مىزيستند و آثار تمدن عظيم آنها هنوز مورد توجه باستان شناسان است- مىخوانيم.
«لَقَدْ كانَ لِسَبَإٍ في مَسْكَنِهِمْ آيَةٌ جَنَّتانِ عَنْ
يَمينٍ وَ شِمالٍ كُلُوا مِنْ رِزْقِ رَبِّكُمْ وَ اشْكُرُوا لَهُ بَلْدَةٌ
طَيِّبَةٌ وَ رَبُّ غَفُورٌ؛ براى قوم سبأ
در محل سكونتشان نشانهاى (از قدرت الهى) بود: دو باغ (بزرگ و گسترده) از راست و
چپ (رودخانه عظيم با ميوههاى فراوان؛ به آنها گفتيم:) از روزى پروردگارتان بخوريد
و شكر او را به جا آوريد شهرى است پاك و پاكيزه و پروردگارى آمرزنده». [1]
اطلاق كلمه «جَنّت» به باغهاى سرسبز دنيا منحصر به اين مورد نيست، در موارد
ديگرى از قرآن نيز اين تعبير ديده مىشود.
به احتمال قوى، بهشت و جنت آدم نيز يكى از همين باغهاى خرّم و باطراوت زمين
بوده است و هبوط و فرودآمدن آدم (ع) از بهشت به روى زمين يك نوع هبوط و نزول مقامى
بوده است، [2] زيرا
آدم از آغاز به عنوان نماينده خدا در روى زمين انتخاب شده بود، اين از نظر مادى؛
از نظر معنوى نيز مجلس علم و دانش و مانند آن باغى از باغهاى بهشت ناميده شده
است.
بهشت و دوزخ برزخى، كانونى از نعمت و عذاب است
براى نيكوكاران و بدكاران در «جهان برزخ» يعنى عالمى كه در ميان دنيا و آخرت قرار
دارد، چنانكه درباره شهيدان راه خدا مىخوانيم كه «آنها زندهاند و در