نام کتاب : معاد و جهان پس از مرگ نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 1 صفحه : 140
محفل قلبها مطرح است يا نه؟
چرا ما نخست به اينجا سر زديم؟
چرا ندارد ... زيرا حوادث جهان بزرگ قبلًا در اينجا ظاهر مىشوند.
توضيح اينكه: همانطور كه روح ما از دو دستگاه «خودآگاه» و «ناخودآگاه» تشكيل
يافته، قوانين جهان بزرگ هم در دو رشته تنظيم شدهاند، قوانين آفرينش (تكوين) و
قوانين قراردادى (تشريع) كه گويا در جهان هستى اوّلى دستگاه ناخود آگاه روح جهان
را تشكيل مىدهد و دوّمى «خودآگاه» آن را.
قوانين آفرينش بدون اراده و تصميم و توجه ما، راه خود را گرفته به پيش
مىروند، و همانند دستگاه ناخودآگاه وجود انسان، گوششان بدهكار خواست و اراده
مانيست، اما قوانين تشريعى و آنچه با تعليم و تربيت و آزادى سرو كار دارد مثل
دستگاه خودآگاه وجود ما بسته به خواست و اراده ماست. بدون ترديد هر قانونى كه به
عنوان يك قانون آسمانى به پيامبرى اعلام شده، قبلًا در آفرينش، ريشهاى داشته، و
در مجلس آفرينش به تصويب رسيده است.
اين دو دستگاه در حقيقت «تار» و «پود» بافت هستى را تشكيل مىدهند. آيا تار و
پود يك پارچه مىتواند با هم تضاد داشته باشد؟ مسلماً نه. والّا پارچهاى نخواهيم
داشت بلكه بايد الزاماً مكمل يكديگر بوده باشند تا پارچه كاملًا زيبائى بوجود آيد.
فى المثل وجود ما در اين جهان بدون علم و دانايى كالبد بى روح و بى ارزشى است،
به همين دليل تار و پود جهان هستى دست به دست هم دادهاند تا ما را به دنبال علم و
دانش بفرستند.
نام کتاب : معاد و جهان پس از مرگ نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 1 صفحه : 140