نام کتاب : مديريت و فرماندهى در اسلام نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 1 صفحه : 147
حديث معروف
آلَةُ الرِّياسَةِ سَعَةُ الصَّدْرِ؛
وسيله رياست، سعه صدر و گشادگى فكر است!» [1] را غالباً شنيدهايم.
نكته قابل توجّه اين كه: در بسيارى از روايات اسلامى «علم» و «حلم» در كنار هم
به عنوان دو عامل موفّقيّت و پيروزى بيان شده، و «حلم» چيزى جز «ظرفيّت و سعه صدر»
نيست.
در حديثى از پيغمبر اكرم صلى الله عليه و آله و سلم مىخوانيم:
«ما جُمِعَ شَىءٌ افْضَل مِنْ حِلْمٍ
الى عِلْمٍ؛
هرگز دو چيز در كنار هم قرار نگرفته كه بهتر از «حلم» در كنار «علم» بوده
باشد!» [2]
و در حديثى از امام صادق عليه السلام آمده است: «كَفى بِالْحِلْمِ ناصِراً؛ حلم براى ياورى
انسان كافى است.» [3]
اهمّيّت اين صفت ويژه را- مانند هر صفت ديگر- از نقطه مقابل آن مىتوان شناخت؛
نقطه مقابل سعه صدر و حلم، همان «تنگ نظرى»، «دستپاچگى»، «سختگيرى» و «كينه توزى»
است كه اثرات فوق العاده منفى آنها در امر مديريّت و فرماندهى براى احدى پوشيده
نيست.
ظرفيّت وسعه صدر پيامبر صلى الله عليه و آله و سلم و امامان معصوم عليهم
السلام به راستى براى همه دست اندركاران مديريّت و فرماندهى يك سرمشق بزرگ است.
هنگامى كه پيامبر صلى الله عليه و آله و سلم در ميدان احُد سخت مجروح شده و از
پيشانى و دندان مباركش خون مىريزد، مالكيّت اعصاب خود را از دست نداده و براى
امّت نادان دعاى هدايت مىكند و مىفرمايد: