نام کتاب : قرآن و آخرين پيامبر نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 1 صفحه : 330
روح حقطلبى و انسانى خاصى كه بر اين آيه سايه افكنده است كاملًا آشكار و روشن
است، اگر پيامبر مرد حق و حقيقت نبود، نبايد آن افراد صاحب نفوذ و ثروتمند را به
اين آسانى- به خاطر حمايت از جمعى تهيدست پاكدل- از خود برنجاند و طرد كند.
در آيهاى كه بعد از اين آيه نازل شده قرآن در برابر اينگونه افراد و اينگونه
تقاضاها دست به تهديد كوبندهاى مىزند و مىگويد: وَ قُلِ الْحَقُّ مِنْ رَبِّكُمْ فَمَنْ شاءَ فَلْيُؤْمِنْ
وَ مَنْ شاءَ فَلْيَكْفُرْ إِنَّا أَعْتَدْنا لِلظَّالِمينَ نارًا أَحاطَ بِهِمْ
سُرادِقُها (كهف- 29): «بگو اين آئين حقى است از طرف خدا
هر كس ميخواهد ايمان بياورد و هر كس نمىخواهد نياورد، ما براى ستمگران آتشى فراهم
ساختهايم كه همچون خيمه از هر سو آنها را احاطه ميكند»!.
اين بيان صريح و قاطع به خوبى اثبات مىنمايد كه تا چه اندازه اسلام براى آن
دسته از پاكدلان تى دست احترام قائل بوده و به عكس تا چه حد در برابر آن ثروتمندان
آلوده مقاومت بخرج ميداده است.
اين بود نمونه كسانى كه به او ايمان آورده بودند و از طرف وى حمايت مىشدند.
***
8- ايمان و فداكارى او در راه هدفش
استقامت و پافشارى مدّعى نبوت و عدم انحراف و تذبذب در عقيده، و از خود گذشتگى
و فداكارى او در راه هدفش، يكى ديگر از نشانههاى صدق گفتار اوست.
البته اين قرينه مانند بسيارى از قرائن ديگر اگر تنها فرض شود، ممكن است مورد
گفتگو قرار گيرد و هميشه جنبه قطعى
نام کتاب : قرآن و آخرين پيامبر نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 1 صفحه : 330