نام کتاب : قرآن و آخرين پيامبر نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 1 صفحه : 316
خطرناك ضد اسلامى، را بخشيد و خانه او را- به هنگام فتح مكه- پناهگاه و
امانگاه براى كسانى كه محل امنى مىجستند قرار داد.
و مكّيان را كه مرتكب هزاران جنايت بر ضد او و دوستانش شده بودند به يك بار
مورد عفو عمومى قرار داد و اين كانون جنگافروزى و دشمنى و بتپرستى را به كانونى
از توحيد و صلح و آرامش مبدل ساخت.
***
2- محيط دعوت او
انسان عادى هر قدر از نظر نيروى اراده و فكر، قوى باشد بالاخره رنگ محيط را
خواه ناخواه به خود خواهد گرفت، مخصوصاً انسانى كه درس نخوانده و روحيهاى دست
نخورده داشته باشد.
با اين وصف عجيب است كسى كه پرورش يافته محيط بتپرستى باشد، و چهل سال تمام
در محيطى كه بت، عزيزترين و مقدّسترين موجودات محسوب مىگردد ناظر اين صحنهها
باشد، بتشكن از آب درآيد، آن هم چه بتشكنى!.
كسى كه پرورش يافته محيط جهل و فساد است، بنيانگزار علم و تمدنى درخشان گردد.
شنيدهايم از دانشگاهها و مراكز علم و تمدن جهان فيلسوف بزرگ و نابغهاى
برخيزد، ولى كسى نشنيده از ميان اقوام وحشى يا نيمه وحشى چنين كسانى برخيزد، و اگر
برخواستند حتماً خارج از محدوده قوانين و عوامل عادى طبيعى است.
راستى چگونه مىتوان باور كرد، ميحطى كه هرگز نسيم علم و دانش
نام کتاب : قرآن و آخرين پيامبر نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 1 صفحه : 316