نام کتاب : قرآن و آخرين پيامبر نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 1 صفحه : 169
صفت براى «عمد» مىباشد. روى اين تفسير معنى آيه چنين ميشود: خداوندى كه
آسمانها را بدون ستون قابل رؤيت، برافراشت، و نتيجه آن اين ميشود كه آسمانها ستونى
دارد اما قابل مشاهده نيست.
تفسير اول از دو جهت قابل ايراد است، زيرا:
اوّلًا- قواعد ادبى به ما ميگويد: تا ممكن باشد ضمير به نزديكتر برگردد، رجوع
آن به كلمات دورتر خلاف ظاهر است (در اين آيه «عمد» از «سماوات» نزديكتر است).
ثانيا- تفسير اوّل نياز به تقدير گرفتن كلمه «كذلك» دارد (كذلك ترونها)
همانطور كه مفسران تصريح كردهاند، و تقدير بدون دليل بر خلاف قاعده است.
بنابراين معنى دوم با الفاظ و جملهبندى آيه كاملًا سازگارتر و مناسبتر است.
حديثى كه در تفسير آيه نقل شده نيز اين حقيقت را تأييد ميكند:
در تفسير «برهان» ذيل همين آيه از «حسين بن خالد» نقل ميكند كه اما على بن
موسى الرضا (ع) فرمود: