نام کتاب : عقيده يك مسلمان نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 1 صفحه : 121
عقايد در محيط ظهور قرآن
محيطى است پر از بتها و بتكدههاى باشكوه، از بتهاى خانگى گرفته تا بتهاى
قبيله و بتهاى بزرگ كه مورد توجّه هر شهر و ديار است.
بتها را با دست خود مىسازند و مقدّرات خود را به دستش مىسپارند و در برابرش
زانو مىزنند و با اصرار آن «شريك خدا» يا «واسطه فيض» و يا «شفيع» درگاه او مىدانند.
آنها «اللَّه» را خالق آسمانها و زمين مىدانستند ولى بتها را طبق آيه 33 سوره
«رعد» شريك خدا قرار مىدادند. «وَ
جَعَلُو للَّهِ شُرَكَاءَ؛ ويا شفيعان
درگاه خدا مىدانستند» وَ يَعْبُدُونَ مِنْ
دُونِ اللَّهِ مَالَايَضُرُّهُمْ وَ لَايَنْفَعَهُمْ وَ يَقُولُونَ هوُلَاءِ
شُفَعَاؤُنَا عِندَاللَّهَ؛ آنها چيزهايى
را پرستش مىكنند كه نه به آنها زيان مىرسانند و نه سودى به حال آنها دارند و
مىگويند اين بتها شفيعان ما در پيشگاه خدا هستند» [1].
عقيده به بتها زيربناى زيربناى عقايد و افكار مذهبى آنان را تشكيل مىداد و
روح بت سازى و بت تراشى و بت پرستى بر سراسر
ايدههاى آنها با تمام قدرت حكومت مىكرد.
اعراب با اين كه خود از داشتن دختر نفرت داشتند، فرشتگان را دختران خدا
مىدانستند [2] براى
خداوند صفات انسانى قائل بودند. و مسأله شرك (تعدد خدايان) به قدرى پيش آنها مسلّم
بود كه اگر كسى دم از وحدت و يگانگى معبود ميزد از سخن او وحشت مىكردند و با تعجب
مىگفتند «أَجَعَلَ الْأَلِهَةَ إِلهاً وَاحِداً
إِنَّ هذَا لَشَىءٌ عُجَابٌ؛ آيا اين پيامبر
به جاى آن همه معبود تنها يك معبود قرار داده؟ راستى چيز عجيبى است؟» [3]
معاد و رستاخيز مورد انكار آنان بود و نمىتوانستند هضم كنند كه ممكن است
اعضاى پوسيده بار ديگر جامه حيات در تن كنند.