اصل سحر و جادو واقعيّت دارد، و قرآن مجيد در آيات متعدّد در مورد آن سخن گفته
است، ولى غالب آنچه را مردم سحر و جادو مىپندارند اوهام و خيالات و خرافاتى بيش
نيست. و در آنجا هم كه سحر است غالباً چشمبندى است نه واقعيّت. براى روشن شدن
اين ادّعا، آيات مربوط به مبارزه حضرت موسى عليه السلام و جادوگران دربار فرعون،
در سوره اعراف را اجمالًا تفسير مىكنيم تا معلوم شود چه نوع چشم بندى و تردستى
بوده است.
« «وَجَاءَ السَّحَرَةُ فِرْعَوْنَ قَالُوا إِنَّ لَنَا
لَأَجْراً إِنْ كُنَّا نَحْنُ الْغَالِبِينَ»؛ ساحران نزد فرعون آمدند و گفتند: «آيا اگر ما پيروز گرديم، اجر و پاداش
مهمّى خواهيم داشت؟!». [1]
« «قَالَ نَعَمْ وَإِنَّكُمْ لَمِنَ الْمُقَرَّبِينَ»؛ (فرعون) گفت: آرى، و شما از مقرّبان خواهيد بود». [2] يعنى هم اجرت و
دستمزد ارزشمندى به شما مىدهم و هم جزء مقرّبان دربارم خواهيد شد. از اين تعبير
استفاده مىشود كه مقرّب درگاه بودن، از اجر و پاداش و مزد و ثواب بالاتر و
ارزشمندتر است. به هر حال، زمان مبارزه فرا رسيد و اسباب و لوازم كار آماده شد و
مردم با توجّه به اين كه روز عيد تعطيل بود جمع شدند، تا اين مبارزه را به تماشا بنشينند.
« «قَالُوا يَا مُوسَى إِمَّا أَنْ تُلْقِىَ وَإِمَّا أَنْ
نَّكُونَ نَحْنُ الْمُلْقِينَ»؛ (و چون روز
مبارزه فرا رسيد ساحران) گفتند: اى موسى! يا تو (وسايل سحرت را) بيفكن، يا ما
مىافكنيم». [3]
همانگونه كه قبلًا اشاره شد يكى از دستورات اديان الهى اين است كه آغازگر مبارزه
نباشند، بلكه منتظر و آماده باشند كه اگر دشمن حمله كرد دفاع