« «فَلَعَلَّكَ بَاخِعٌ
نَّفْسَكَ عَلَى آثَارِهِمْ إِنْ لَّمْ يُؤْمِنُوا بِهَذَا الْحَدِيثِ أَسَفاً»؛
گويى مىخواهى خود را به خاطر اعمال آنها، از غم و اندوه هلاك كنى اگر به اين
گفتار ايمان نياورند!». [1]
پيامبر اكرم
صلى الله عليه و آله همچون باغبان دلسوزى است كه مىبيند آب مناسب و كافى و زمين
آماده و مستعد رشد وجود دارد، امّا محصول نمىدهد، اين مطلب قلب و روح او را
مىآزارد. لذا پروردگار عالم دلداريش مىدهد.
خداوند متعال
در آيه بعد مىفرمايد: « «إِنَّا جَعَلْنَا مَا عَلَى
الْأَرْضِ زِينَةً لَّهَا لِنَبْلُوَهُمْ أَيُّهُمْ أَحْسَنُ عَمَلًا»؛
ما آنچه را روى زمين است زينت آن قرار داديم، تا آنها را بيازماييم كه كدام يك
داراى بهترين عمل هستند». [2]
آنچه روى
زمين است اعم از كاخها، قصرها، ثروتها، پست و مقامها، زيبايىها، همه و همه
زيور و زينتى است كه به منظور آزمايش و امتحان بندگان آفريده شده و هدف از آن
امتحان است، تا بهترين اعمال انتخاب شود.
جالب اين كه
خداوند به كميّت و مقدار عمل اشاره نكرده و آن را هدف از آزمايش بيان ننموده، بلكه
به كيفيّت و چگونگى عمل توجّه داده و آن را ملاك امتحان و آزمايش مىداند.
بنابراين، اگر انسان يك آيه قرآن تلاوت كند و به معناى آن توجّه نمايد و در آن
تدبّر و انديشه كند و در نهايت عمل خود را بر اساس آن تنظيم نمايد، بهتر است از
اين كه يك سوره قرآن را بدون تدبّر و انديشه قرائت كند.
و در پايان مىفرمايد:
« «وَإِنَّا لَجَاعِلُونَ مَا عَلَيْهَا صَعِيداً جُرُزاً»؛
(ولى اين زيورها پايدار نيست) و ما (سرانجام) آنچه را بر روى زمين است خاك