responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : خطوط اقتصاد اسلامى نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 1  صفحه : 94

تأمين نمى‌كنيد؟

چرا سرمايه‌هاى عظيمى در جزيره كيش و مانند آن صرف بدترين انواع عياشى و هوسرانى مى‌شود در الى كه روستاهاى كشور اين كانونهاى سازنده و پربار- بخاطر نداشتن ابتدائى‌ترين وسيله زندگى همچون آب و برق و مدرسه و درمانگاه، ساكنان خود را از دست مى‌دهند؟

اينها همه حكايت از آن داشت كه جريانى در كار است كه حتى نمى‌توان نام توطئه بر آن گذاشت. چرا كه توطئه پوششى دارد و اين برنامه نابودسازى كشاورزى بدون پوشش بود!

سرانجام- آن چنان كه پيش بينى مى‌شد- كشور به يك كشور مصرف كننده خالص تك محصولى‌ تبديل شد كه ناچار بود درآمد عمده خود را از نفت بدست آورد، و به پاى فرآورده‌هاى صنعتى بيگانه و محصولات كشاورزى و دامى آنها بريزد، و در انتظار روزى بنشيند كه نفت تمام شود و باتمام شدن آن همه چيز مملكت تمام گردد!

***

خدا يارى كرد و ملت، فداكارى، تا آن بساط ننگين برچيده شد و سرنوشت مردم به دست خودشان افتاد و شرايطى فراهم گشت كه ديگر هيچ عذرى براى تعلل و بازگشت به يك نظام صحيح اقتصادى باقى نمانده و در همين رابطه توجّه به امور زير ضرورى است:

1- توجّه به اين حقيقت كه حتّى در دنياى امروز پايه اصلى اقتصاد، كشاورزى و توليدات كشاورزى است‌ چرا كه تنها ثروت طبيعى و فناناپذير و دائمى كه هميشه مى‌توان روى آن حساب كرد همين ثروت است.

تمام معادن و منابع زير زمينى ممكن است يك روز تمام شوند ولى كشاورزى چنين نيست، بعلاوه كشاورزى ضرورى‌ترين وسيله زندگى يعنى غذاى انسان را تهيه مى‌كند، در حالى كه منابع ديگر چنين نمى‌باشند.

بنابراى احياى كشاوررزى بايد از اولويّت فوق العاده‌اى برخوردار باشد و حتى آن رشته از صنايع كه در ارتباط با امر كشاورزى است بايد مشمول اين اولويّت باشند.

وسايل ارتباط جمعى بايد لايزال جوانان را به امر كشاورزى ترغيب كنند، و اين فريضه بزرگ اسلامى را به آنها گوشزد نمايند كه موظفند تا بسرحد خودكفائى، كشاورزى را زنده كنند، كشاورزى‌ «سنتى» و «مدرن» در تمام زمينه‌ها.

***

2- تشويقها و ترغيبهائى كه در منابع اسلامى در رابطه با مسأله كشاورزى شده نشان مى‌دهد كه‌

نام کتاب : خطوط اقتصاد اسلامى نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 1  صفحه : 94
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست