نام کتاب : خدا را چگونه بشناسيم نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 1 صفحه : 181
كه به لحاظ صدور فعل از ذات پاك خداوند در ذهن ايجاد شدهاند.
اين مفاهيم با قطع نظر از صدور فعل از آن ذات هيچ معنايى نخواهند داشت.
2- صفات فعل حادث هستند اما حادث بودن اين صفات به هيچ وجه موجب تغيير در ذات
پاك الهى نمى شود. در حقيقت اين افعال اوست كه حادث است ونه ذات او.
3- صفات فعل حد و حصرى ندارند زيرا افعال او از اندازه و شماره بيرون است.
***
دلايل حكمت خداوند
1- سادهترين راه و ابتدايىترين راه براى شناخت حكمت خداوند كه هر كس حتى
بدون آشنايى با مفاهيم انتزاعى عقلى نيز بتواند انجام دهد، دقت و تأمل درجهان
آفرينش است.
ما در راز و رمز اين جهان مشهود و نكات بسيار آموزندهاى مى يابيم. در حقيقت
هر بار كه با دقت به آن نگاه كنيم نكات تازهاى از حكمت بىپايان الهى در آن
مى يابيم. مشكل در اين است كه ما به اين جهان عادت كردهايم و عادت باعث شده تا
نكات حيرتانگيز و اعجابآميز آفرينش را فراموش كنيم.
با پيشرفتها و دست آوردهاى تازه علوم طبيعى، آن قدر اسرار تازه از اين جهان
اسرارآميز كشف شده كه انسان با ديدن اين همه زيبايى و عظمت در آفرينش، ناخود آگاه
به آن مبدأ و منبعى متوجه مى شود كه تمام اين عالم را با دقت و به كاملترين وجه
ايجاد كرده است. در
نام کتاب : خدا را چگونه بشناسيم نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 1 صفحه : 181