نام کتاب : خدا را چگونه بشناسيم نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 1 صفحه : 119
اين نظريه مى توان گفت همان قدر كه انكار اصل آزادى اراده يا عقيده به جبر غلط
است به همين اندازه چنين آزادىِ بىحد و حسابى هم غلط است. مهم اين است كه اين دو
پرتگاه مشخص شوند و از اين بين بتوان راه سوم را يافت.
قبل از بيان و توضيح بيشتر راه سوم، بهتر آن است كه عواقب خطرناك هر يك از دو
نظريه جبر و تفويض را از نظر «عقيده و عقل» تشريح كنيم.
***
عواقب خطرناك جبر
هر يك از اين دو نظريه انحرافى، راههاى خطرناكى هستند و به اين جهت به نتايج و
عواقب غيرقابل جبرانى منتهى مى شوند. ما در اينجا به چند نتيجه شومى كه عقيده جبر
بدنبال خود مى آورد، به اختصار و با بيانى روشن اشاره مى كنيم:
1- انكار اصل عدالت: پيروان مكتب جبرى مجبور مى شوند به خاطر نظرشان، خدا را
عادل ندانند. اين چه عدالتى است كه خداوند موجودى را مجبور به انجام دادن كارى كند
و سپس بخواهد او را به خاطر انجام آن كار مؤاخذه كند و به كيفر برساند؟!
اگر به راستى ما مجبوريم و در افعال خود كوچكترين اختيارى از خود نداريم، پس
حساب و كتاب و كيفر و پاداش چه معنى دارد؟! بايد پذيرفت كه نفى آزادى اراده و كيفر
و پاداش، دو چيز غير قابل جمع هستند كه با عدالت خداوند سازگار نيستند.
به خاطر اين محذور كه براى آنان بسيار سنگين بود، برخى سعى
نام کتاب : خدا را چگونه بشناسيم نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 1 صفحه : 119