نام کتاب : توسل: توحيد يا شرك؟ نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 1 صفحه : 39
من درود
بفرستد، من آن را مىشنوم و هر كس از راه دور بر من صلوات بفرستد، امور دنيا و
آخرتش كفايت خواهد شد و من در قيامت گواه و شفيع او خواهم بود».
[1]
بنابراين،
گواهى و اطلاع آن حضرت از حال امّت و توجه به كسانى كه زائر قبر او هستند، دليل
روشنى بر نوعى آگاهى و حيات پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله است.
باز هم تأكيد
مىكنيم، وقتى از حيات پيامبر صلى الله عليه و آله سخن مىگوييم، مقصود حيات مادّى
كه نياز به آب و غذا و هوا و نور آفتاب و مانند آن داشته باشد، نيست. حياتى كه
عوارض دنياى مادّى از رشد و نموّ و فرسايش و آسيب ديدن و تباه شدن در آن باشد،
مقصود ما نيست؛ چرا كه اين نوع حيات با مرگ پايان مىپذيرد؛ بلكه مقصود حيات برزخى
است كه بدون اين نوع شرايط و عوارض، نوعى آگاهى و شعور در آن وجود دارد، هر چند
حقيقت آن به درستى براى ما روشن نيست.
اگر رسول خدا
صلى الله عليه و آله صداى ما را مىشنود و يا سلام ما را پاسخ مىگويد و ناظر بر
رفتار ماست؛ پس نوعى آگاهى و اطلاع بر حال ما دارد؛ در نتيجه مىتوان همراه با
سلام به آن حضرت، به او توسّل جست و همانند زمان حيات مادّى، از ايشان تقاضاى دعا
كرد. با اين مدارك روشن، چگونه فرقه وهابى انكار مىكنند معلوم نيست!
[1]. الدرّ المنثور، ج 5 ص 219؛ كنزالمعال، ج
15، ص 652، ح 42584.
نام کتاب : توسل: توحيد يا شرك؟ نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 1 صفحه : 39