تمام اسرار حاكميت خداوند بر همه جهان احاطه پيدا كند، و اين موضوع درك و ديد
ديگرى لازم دارد، و لذا در تفسير «فى ضلال القرآن» مىخوانيم كه منظور آگاه ساختن
ابراهيم عليه السلام بر امر پنهانى آفرينش و پردهبردارى از آياتى كه در اوراق
كتاب هستى نشر شده است مىباشد تا ابراهيم به درجه يقين كامل برسد. [1]
به تعبير ديگر ابراهيم عليه السلام نخست مراحل توحيد فطرى و استدلالى را از
مشاهده طلوع و غروب خورشيد و ماه و ستارگان دريافت، و به مبارزه با بتپرستان
شتافت،، و پيوسته مدارج توحيد را در پرتو اين جهاد بزرگ يكى پس از ديگرى پيمود تا
به مرحلهاى رسيد كه خداوند پردهها را از قلبش كنار زد، و او را به مرحله شهود
باطن عالم رسانيد.
لذا در حديثى از امام صادق عليه السلام مىخوانيم كه در تفسير اين آيه فرمود: «كُشِطَ لِابْراهِيْمَ السَّمَواتُ السَّبْعُ حَتّى نَظَرَ
مافَوْقَ الْعَرْشِ وَ كُشِطَ لَهُ الْارَضُوْنَ السَّبْعُ وَ فُعِلَ بِمُحَمَّدٍ
صلى الله عليه و آله و سلم مِثلُ ذلِكَ ... وَالْائَمَةُ مِنْ بَعْدِهِ قَدْ
فُعِلَ بِهِمْ مِثْلُ ذلِكَ؛ خداوند پردهها
را از آسمانهاى هفتگانه از برابر ديدگان ابراهيم كنار زد تا نگاه به مافوق عرض
افكند، همچنين پردهها را از زمينهاى هفتگانه براى او كنار زد، و همين كار را با
محمد صلى الله عليه و آله و سلم انجام ... و با امامان بعد از او». [2]
در تفسير «برهان» احاديث متعددى در اين زمينه نقل شده است كه همگى نشان مىدهد اين درك و ديد نوع ديگرى غير
از درك و ديد حسى و عقلانى است، همانگونه كه قبلًا اشاره شد در تفسيرالميزان نيز
آمده است كه «ملكوت» اشاره به وجود اشيا از جهت انتساب آنها به خداوند و وابستگى
آنها به ذات پاك اوست، و اين همان چيزى بود كه ابراهيم عليه السلام آن را مشاهده
كرد و از آن به توحيد خالص آشنا شد. [3]
در تفسير «دارالمنثور» نيز روايتى از پيغمبر اكرم صلى الله عليه و آله و سلم و روايتى از ابن عباس