نام کتاب : پاسخ به پرسشهاى مذهبى نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 1 صفحه : 32
بنابر اين
«كاشفيّت» و «آشكار ساختن» يكى از صفات و كيفيّات نور است، ولى آيا اين خاصيّت در
گوشهاى از وجود نور قرار گرفته يا نه؟ بلكه نور سراپا كاشفيّت است.
مثال ديگر:
ادلّه توحيد مىگويد: ما «آفريده» خدا هستيم و او آفريدگار ما، همچنين بحثهاى
گذشته در پيرامون علم خدا به ما مىگويد: ما «معلوم» خدا هستيم، يعنى خداوند علم
به وجود ما دارد.
حال اين سخن
پيش مىآيد كه «مخلوق بودن ما» و «معلوم بودن ما» كه از صفات ما محسوب مىشود، آيا
هريك گوشهاى از وجود ما را تشكيل مىدهد يا خير؟ جواب اين سؤال روشن است، سرتاپاى
وجود ما مخلوق و آفريده اوست، همانطور كه سرتاپاى وجود ما معلوم آن ذات مقدّس
است. بنابر اين صفت «مخلوق بودن» و «معلوم بودن» تمام وجود ما را پر كرده و به
عبارت ديگر با تمام ذات ما متّحد مىباشد.
منظور از ذكر
اين مثالها اين است كه كمى از انس و عادتى كه با صفات معمولى زايد بر ذات داريم،
خود را خالى كرده و آن صفاتى را كه با تمام ذات يكى است، درك نماييم.
[1]
[1]. براى توضيح بيشتر به كتاب «خدا را چگونه
بشناسيم» مراجعه فرماييد.
نام کتاب : پاسخ به پرسشهاى مذهبى نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 1 صفحه : 32