و باز به همين دليل معتقديم كه خدا انسان را آزاد آفريده است. افعال انسان از روى
اراده و اختيار او سرچشمه مىگيرد، چرا كه اگر غير اين باشد يعنى ما معتقد به اصل
جبر در اعمال انسانها بوده باشيم، مجازات بدكاران ظلم و بىعدالتى واضح، و پاداش
نيكوكاران، كارى بيهوده و بىدليل خواهد بود، و چنين امرى بر خداوند محال است.
كوتاه سخن اينكه: قبول حسن و قبح عقلى و استقلال فكر و خرد انسان در تشخيص
بسيارى از حقايق، پايه اصلى دين و شريعت و قبول نبوّت انبيا و كتب آسمانى است؛ ولى
همان گونه كه گفته شد درك و آگاهى انسان محدود است، و تنها به وسيله آن نمىتواند
تمام حقايقى را كه مربوط به سعادت و تكامل اوست دريابد، و به همين دليل نياز به
بعثت انبيا و كتب آسمانى دارد.
***
59- يكى از منابع فقه، دليل عقل است
با توجّه به آنچه گفته شد ما معتقديم كه يكى از منابع اصلى دين اسلام، دليل عقل است، و منظور از
دليل عقل در اينجا اين است كه عقل بطور قطع و يقين چيزى را درك كند و درباره آن
داورى نمايد؛ مثلًا اگر (فرضاً) هيچ دليلى در كتاب و سنّت براى حرام بودن ظلم و
خيانت و دروغ و قتل نفس و سرقت اموال و تجاوز به حقوق مردم نداشتيم، ما به وسيله
دليل عقل اين امور را تحريم مىكرديم، و يقين داشتيم خداوند