responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : اعتقاد ما نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 1  صفحه : 81

و كتب ديگر آمده است نيز استناد مى‌كنيم، پيغمبر اكرم صلى الله عليه و آله فرمود: «لا يَزالُ الدّينُ قائِماً حَتّى تَقُومَ السّاعة اوْ يَكُونُ عَلَيْكُمُ اثْنَتَى عَشَرَ خَليفَةً كُلُّهُمْ مِنْ قُرَيْش؛ دين اسلام برپاست تا قيام قيامت و تا اين‌كه دوازده خليفه بر شما حكومت كنند كه همه از قريشند». [1]

ما معتقديم: تفسير قابل قبولى براى اين روايات جز آنچه در عقايد شيعه اماميه مربوط به ائمّه دوازده‌گانه آمده است تصوّر نمى‌شود، فكر كنيد آيا تفسير ديگرى مى‌تواند داشته باشد!

***

51- نصب على عليه السلام از سوى پيامبر صلى الله عليه و آله‌

ما معتقديم: پيامبر اسلام صلى الله عليه و آله در موارد متعدّد على عليه السلام را بالخصوص به عنوان جانشين خود (به فرمان خداوند) معرّفى كرده است، از جمله در غدير خم‌ (منزلگاهى نزديك جحفه) به هنگام بازگشت از حجّةالوداع‌ در ميان جمع عظيمى از اصحابش خطبه خواند و جمله معروف: «ايُّهَا النّاسُ الَسْتُ اوْلى بِكُمْ مِنْ انْفُسِكُمْ قالُوا بَلى، قالَ: فَمَنْ كُنْتُ مَوْلاهُ فَعَلِىّ مَوْلاهُ؛ اى مردم آيا من نسبت به شما از خود شما سزاوارتر نيستم؟ گفتند: آرى! فرمود: كسى كه من مولى و رهبر و سزاوارتر به او هستم، على عليه السلام مولى و رهبر و سزاوارتر به اوست». [2]


[1]. اين تعبير در صحيح مسلم، جلد 3، صفحه 1453 از «جابر بن سمره» از پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله نقل شده است و با تفاوت مختصرى در ساير كتاب‌هايى كه در بالا نام برده شد آمده است (صحيح بخارى، جلد 3، صفحه 101؛ صحيح ترمذى، جلد 4، صفحه 501 و صحيح ابى‌داود، جلد 4، كتاب المهدى)

[2]. اين حديث به طرق متعدّد از پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله نقل شده است و تعداد روات حديث بالغ بر 110 نفر از صحابه و 84 نفر از تابعين و در 360 كتاب معروف اسلامى آمده است كه شرح آنها در اين مختصر نمى‌گنجد. (به جلد 9 پيام قرآن، صفحه 181 به بعد مراجعه فرماييد)

نام کتاب : اعتقاد ما نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 1  صفحه : 81
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست