responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : اعتقاد ما نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 1  صفحه : 79

مردم قرار گيرد و در فهم حقايق اسلام بر آن تكيه كرد.

***

49- امام بايد منصوص باشد

ما معتقديم: امام (و جانشين پيامبر) بايد منصوص باشد، يعنى با تصريح و نصّ پيامبر صلى الله عليه و آله و نيز تصريح هر امامى نسبت به امام بعد، تعيين گردد، به تعبير ديگر:

امام نيز مانند پيامبر صلى الله عليه و آله از سوى خدا (به وسيله پيامبر) تعيين مى‌شود، همان گونه كه در آيه مربوط به امامت ابراهيم خوانديم: «انّى جاعِلُكَ لِلنّاسِ اماماً؛ من تو را امام مردم قرار دادم».

اضافه بر اين تشخيص وجود تقوا در سرحدّ عصمت، و مقام علمى والا (در حدّ احاطه به تمام احكام و تعليمات الهى بدون هيچ گونه خطا و اشتباه) چيزى نيست كه غير از خدا و پيامبرش از آن آگاه باشد.

و به اين ترتيب ما امامت امامان معصوم را به انتخاب مردم نمى‌دانيم.

***

50- امامان به وسيله پيامبر صلى الله عليه و آله تعيين شده‌اند

ما معتقديم: پيامبر اسلام صلى الله عليه و آله امامان بعد از خود را تعيين فرموده است. در يك جا به طور عموم، در حديث معروف ثقلين فرموده است.

در صحيح مسلم مى‌خوانيم: پيغمبر اكرم صلى الله عليه و آله در سرزمينى ميان مكّه و مدينه به نام‌ «خُم» برخاست، خطبه‌اى خواند، سپس فرمود: «نزديك است كه من از ميان شما بروم‌ انّى تارِك فيكُمُ الثِّقْلَيْنِ، اوَّلُهُما كِتابَ اللَّهِ فيهِ الْهُدى و النُّور ... وَ اهْلَ بَيْتى، اذَكِّركُمُ اللَّهَ فى اهْلِ بَيْتى؛

نام کتاب : اعتقاد ما نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 1  صفحه : 79
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست