مردم قرار گيرد و در فهم حقايق اسلام بر آن تكيه كرد.
***
49- امام بايد منصوص باشد
ما معتقديم: امام (و جانشين پيامبر) بايد منصوص باشد، يعنى
با تصريح و نصّ پيامبر صلى الله عليه و آله و نيز تصريح هر امامى نسبت به امام
بعد، تعيين گردد، به تعبير ديگر:
امام نيز مانند پيامبر صلى الله عليه و آله از سوى خدا (به وسيله پيامبر)
تعيين مىشود، همان گونه كه در آيه مربوط به امامت ابراهيم خوانديم: «انّى جاعِلُكَ لِلنّاسِ اماماً؛ من تو را امام مردم قرار دادم».
اضافه بر اين تشخيص وجود تقوا در سرحدّ عصمت، و مقام علمى والا (در حدّ احاطه
به تمام احكام و تعليمات الهى بدون هيچ گونه خطا و اشتباه) چيزى نيست كه غير از
خدا و پيامبرش از آن آگاه باشد.
و به اين ترتيب ما امامت امامان معصوم را به انتخاب مردم نمىدانيم.
***
50- امامان به وسيله پيامبر صلى الله
عليه و آله تعيين شدهاند
ما معتقديم: پيامبر اسلام صلى الله عليه و آله امامان بعد
از خود را تعيين فرموده است. در يك جا به طور عموم، در حديث معروف ثقلين فرموده
است.
در صحيح مسلم مىخوانيم: پيغمبر اكرم صلى الله عليه و آله در سرزمينى ميان
مكّه و مدينه به نام «خُم» برخاست، خطبهاى خواند، سپس فرمود: «نزديك است كه من از
ميان شما بروم انّى تارِك فيكُمُ الثِّقْلَيْنِ،
اوَّلُهُما كِتابَ اللَّهِ فيهِ الْهُدى و النُّور ... وَ اهْلَ بَيْتى،
اذَكِّركُمُ اللَّهَ فى اهْلِ بَيْتى؛