صادقان، دليل
بر اين است كه در هر عصرى امام معصومى وجود دارد كه بايد از او پيروى كرد، همان
گونه كه بسيارى از مفسّران شيعه و اهل سنّت، در تفسير خود به آن اشاره كردهاند.
[1]
***
45- حقيقت امامت
ما
معتقديم: امامت تنها يك مقام حكومت ظاهرى نيست، بلكه يك مقام بسيار والاى
معنوى و روحانى است، و امام علاوه بر رهبرى حكومت اسلامى، هدايت همه جانبه را در
امر دين و دنيا بر عهده دارد. فكر و روح مردم را هدايت كرده و شريعت پيامبر اسلام
صلى الله عليه و آله را از هر گونه تحريف و تغيير پاسدارى مىكند و به اهدافى كه
پيامبر صلى الله عليه و آله براى آن مبعوث شد تحقّق مىبخشد.
اين همان
مقام والايى است كه خداوند به ابراهيم خليل، پس از پيمودن راه نبوّت و رسالت و
پيروزى در امتحانات متعدّد بخشيد، او نيز براى بعضى از فرزندان و دودمانش اين مقام
والا را از خداوند تقاضا نمود و به او جواب داده شد كه هرگز ظالمان و گنهكاران به
اين مقام نمىرسند.
[1]. فخر رازى بعد از بحث فراوانى درباره اين
آيه چنين مىگويد: آيه دليل بر اين است كه هر كس جايز الخطاست واجب است همگام و
پيرو كسى باشد كه معصوم است و معصومين همانها هستند كه خداوند آنها را «صادقين»
ناميده، پس اين سخن دليل بر اين است كه واجب است بر هر جايزالخطايى كه همگام و
همراه با معصوم باشد تا «معصوم از خطا» جايزالخطا را از خطا باز دارد، و اين معنى
در همه زمانهاست و مخصوص به زمانى نيست و دليل بر اين است كه در هر زمانى معصوم
از خطايى وجود دارد (تفسير كبير، جلد 16، صفحه 221)